Inger GMT
Hej
Jag köpte i våras begoniaknölar Odorata Fragance White från Odla Nu. Dom har blommat helt fantastiskt hela sommaren och gör det ff.
Men hur gör jag nu för att spara dem till nästa år. Dom är för stora för att ha inne i ett fönster.
Hälsningar Inger
GMT min trädgård
tummeliten
Jag tog upp knölarna och la dom i en pappers påse och förvarade dom i källaren plantera dom i mars dom blev jättefina nu i år
Kajsa
Mina blev också stora, ja helt underbara, har just klippt ner dom och ställt in krukan i garaget, knölarna får vara kvar i jorden, svalt och mörkt, dom ska stå torrt hela vintern, man glömmer helt sonika bort dom till våren.
hattstugan

Låter frosten ta de gröna sen upp med knölarna som får torka ur på tidning! Förvaras i mullpåsar på svalt och mörkt ställe till i vår nån gång! Mina har blommat massor!
niggle
Jag gör likadant. Håller på att snöa in på begonior. Underbara blommor.
Anna-Karin Lundberg
Jag har bara min första knölbegonia i år. Ännu vet jag inte om jag är "heltänd" på den men jag ger den en chans i vår och sen får vi se. Köpt i våras som stickning bara, så det är väl kanske därför den inte blivit så imponerande i storlek.

Min mamma gillar knölbegonior och har några knölar som hon sparar. Den här på bilden har hon haft i tre somrar nu. När man inte vet hur stor hunden är kanske det är svårt att se hur stor plantan är, men hunden väger 26 kilo så man kan väl kalla den för "ganska stor". Begonian når mig lätt till bröstet i alla fall.

Den står i en rund murbruksbalja från Biltema. Bra som kruka eftersom baljan har stor volym utan att bli så hög. En sån här yvig växt i en hög kruka blåser lätt omkull.
Kojje
Vilken fantastisk begonia ddin mamma har Anna-Karin Lundberg! Jag har själv många knölar, alla av sorten Herrestad (röd, enkel). Tycker att de enkla blommorna är de vackraste och de tåligaste mot regn. Odlar också enbart i krukor och urnor där de blir störst, med mycket kogödsel och vatten. Mina knölar , som är många år gamla, förvarar jag i källare efter första frosten. Jag bryter av det gröna och tar av den mesta jorden, lägger tidningspapper under så att de inte ruttnar. Blir de mycket torra och skrumpna framåt vårvintern kan man spola dem under vatten en stund. Ibland börjar de skjuta skott för tidigt, dessa skott kan man bryta bort. Jag förkultiverar i lite jord och vattnar när de börjar skjuta skott runt första maj, sen planterar jag ut dem när frostrisken är över, ca en månad senare (zon 5). Obs! Skotten får inte vara för höga, högst 1 dm, annars blir de rangliga och fula. Alla har inte källare eller jordkällare, jag har vänner som förvarar sin knöl i kylskåpet, grönsakslådan, över vintern med bra resultat. Kylskåpstemperatur och mörkt är idealiskt.
niggle
CITAT (Kojje @ 26-09-2013, 11:27) *
Vilken fantastisk begonia ddin mamma har Anna-Karin Lundberg! Jag har själv många knölar, alla av sorten Herrestad (röd, enkel). Tycker att de enkla blommorna är de vackraste och de tåligaste mot regn. Odlar också enbart i krukor och urnor där de blir störst, med mycket kogödsel och vatten. Mina knölar , som är många år gamla, förvarar jag i källare efter första frosten. Jag bryter av det gröna och tar av den mesta jorden, lägger tidningspapper under så att de inte ruttnar. Blir de mycket torra och skrumpna framåt vårvintern kan man spola dem under vatten en stund. Ibland börjar de skjuta skott för tidigt, dessa skott kan man bryta bort. Jag förkultiverar i lite jord och vattnar när de börjar skjuta skott runt första maj, sen planterar jag ut dem när frostrisken är över, ca en månad senare (zon 5). Obs! Skotten får inte vara för höga, högst 1 dm, annars blir de rangliga och fula. Alla har inte källare eller jordkällare, jag har vänner som förvarar sin knöl i kylskåpet, grönsakslådan, över vintern med bra resultat. Kylskåpstemperatur och mörkt är idealiskt.

Det var många bra tips. Tack för det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon