CITAT (Kojje @ 26-09-2013, 11:27)

Vilken fantastisk begonia ddin mamma har Anna-Karin Lundberg! Jag har själv många knölar, alla av sorten Herrestad (röd, enkel). Tycker att de enkla blommorna är de vackraste och de tåligaste mot regn. Odlar också enbart i krukor och urnor där de blir störst, med mycket kogödsel och vatten. Mina knölar , som är många år gamla, förvarar jag i källare efter första frosten. Jag bryter av det gröna och tar av den mesta jorden, lägger tidningspapper under så att de inte ruttnar. Blir de mycket torra och skrumpna framåt vårvintern kan man spola dem under vatten en stund. Ibland börjar de skjuta skott för tidigt, dessa skott kan man bryta bort. Jag förkultiverar i lite jord och vattnar när de börjar skjuta skott runt första maj, sen planterar jag ut dem när frostrisken är över, ca en månad senare (zon 5). Obs! Skotten får inte vara för höga, högst 1 dm, annars blir de rangliga och fula. Alla har inte källare eller jordkällare, jag har vänner som förvarar sin knöl i kylskåpet, grönsakslådan, över vintern med bra resultat. Kylskåpstemperatur och mörkt är idealiskt.
Det var många bra tips. Tack för det!