CeciliaR
Först undrar jag om någon vet om man kan ansa ner sin blyblomma för att få den tätare? Jag köpte den i våras från Odla och den har nu över en meter långa skira grenar. Den är iofs rätt fin som den är med sitt utspridda växtsätt.

Sen undrar jag hur jag ska välja att göra med mina utekrukväxter. Eftersom jag inte längre har hus (lägenhet med uteplats på innergård i zon 1) med alla förvaringsalternativ så kan jag välja mellan att låta dem vara ute och försöka skydda dem med frigolit, löv och bubbelplast eller ställa ned dem i källaren under huset (typ jordkällare) där det är svalare än inomhusvärme och helt mörkt. Förra vintern dog mina tre fikon som jag vinterförvarade där medan den uppstammade potatisblomman överlevde och mina hortensior som jag hade ute dog i allt över jord men har ju kommit igen nerifrån. De växter jag har ute är:

Passionsfrukt, uppstammade rosor, banan, hortensior och klematis. Sen undrar jag om det överhuvudtaget är någon ide att försöka övervintra pelargon, klockmalva och eldkrona i helmörker i källaren?

Tack på förhand!
Eva i Skåne
Pelargoner kan du övervintra i mörk, men frostfri källare, helst inte under 4-5 grader
Rosor, hortensia och clematis tror jag det är bäst att ha kvar ute, men skydda så gott du kan.
Trädgårdshortensior som är köpta i plantskolans buskavdelning vissnar inte ner, men de prydnadshortensior som man köper i "vanliga" affärer vissnar alltid ner för mig, men kommer igen på våren. Dock är det inte alls som sätter blom och då är de inte så roliga.
Passionsblomma tror jag behöver förvaras i ett fönster.

Blyblomma har jag också en som spretar. Den har väl inget kompakt växtsätt, men du kan absolut klippa in den lite inför vinterförvaringen. Hur har du tänkt göra med den? Jag har övervintrat den som krukväxt i ett fönster, satt den ihopa med pelargoner i 4-5 grader och lysrör. Dessa varianter har fungerat. Dock försökte jag en gång att sätta den i helmörk matkällare utan nån vintertillsyn. Det överlevde den inte.

Övriga växter har jag ingen erfarenhet av, men du får säkert fler råd.
CeciliaR
Hej Eva, stort tack för ditt svar!

Redan har jag lärt mig saker smile.gif Pelargoner trodde jag behövde ljus för att överleva, så då ska jag definitivt spara dom i källaren och hoppas på det bästa! Passionsfrukt hade min husgranne på friland (södervägg) och den verkar ha mått bra där i flera år så den tänkte jag att jag kanske vågar mig på att ha ute. Inne kan jag inte förvara den, den är 1.5 m hög i stor kruka och klättar på spiral. Min lägenhet har bara tre fönster så jag har svårt att ta in uteväxter och dessutom får de ju då stå ovanför ett element i normal rumsvärme, lägenhetsalternativet innebär tyvärr inget alternativ med ljus och svalka sad.gif Tråkigt att höra att din blyblomma inte överlevde mörker, hoppas den i så fall kan trivas i mitt sovrum i normal rumstemperatur om den inte gillar jordkällarmiljö. Mina hortensior har aldrig dött innan, när jag hade hus grävde jag ned dem jag har i kruka i komposthögen och där verkade dom trivas över vintern. Årets kyla har dom inte gillat ute men å andra sidan hade jag inte skyddat dem på något sätt. Jag har också läst här att vintern i år hade gått hårt åt många trädgårdshortensior som normalt överlever och blommar året därpå.

Så slutledning - jag låter rosor, klematis och hortensia vara kvar ute och gör mitt bästa för att skydda dem. Blyblomman klipper jag ner och försöker förvara i sovrummets fönster där den får mycket ljus. Passionsfrukten kanske jag också försöker låta leva ute med skydd. Bananen vet jag inte, vad jag förstår ska den klara rejäla minusgrader men fryser ner då, frågan är om den mår mer väl av jordkällaren.
Peztis
De växter du tar in, tänk på att hålla fuktigheten i luften så att inte spinn och annat otyg sätter igång. De kommer som ett brev på posten i den torra vinterluften inomhus.
CeciliaR
Tack Peztis! Men hur håller man fuktigheten? Spraya med blomspruta eller duscha den regelbundet?
hattstugan

Du kan göra både och! Beror nog på hur stora de är och tyngden för att bära till och från duschen!

Banan kan klara flera minusgrader! Tror att Alexander som är aktiv på forumet har banan på friland!
CeciliaR
Tack, då chansar jag på att låta den vara ute smile.gif
Peztis
Det finns olika sorters bananplantor, tror jag. Men Alexander är ju husguden på exotiska växter så hoppas att han tittar in och hjälper till.
hattstugan

Ett tips! I Norwich finns Will Giles Englands expert på exotiska växter! Han har/har haft stora banträd i sin trädgård och där kan bli riktigt kallt och även en del snö! Har besökt hans trädgård och sett träden!
Googla på Will Giles
Bassam
Hej
Nästan alla växter har favorit klimat under alla säsonger, men vad som händer om de får inte klimat som behöver, de ska dö eller lever inte bra, vi tycker inte om att sätta i fängelse utan sol eller utan fuktighet som vi behöver vi ska lida, och jag tycker om att alla människor som lägga växter i sämre miljö ska straffa.

H.Bassam
CeciliaR
Tack för tipset Hattstugan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon