Först undrar jag om någon vet om man kan ansa ner sin blyblomma för att få den tätare? Jag köpte den i våras från Odla och den har nu över en meter långa skira grenar. Den är iofs rätt fin som den är med sitt utspridda växtsätt.
Sen undrar jag hur jag ska välja att göra med mina utekrukväxter. Eftersom jag inte längre har hus (lägenhet med uteplats på innergård i zon 1) med alla förvaringsalternativ så kan jag välja mellan att låta dem vara ute och försöka skydda dem med frigolit, löv och bubbelplast eller ställa ned dem i källaren under huset (typ jordkällare) där det är svalare än inomhusvärme och helt mörkt. Förra vintern dog mina tre fikon som jag vinterförvarade där medan den uppstammade potatisblomman överlevde och mina hortensior som jag hade ute dog i allt över jord men har ju kommit igen nerifrån. De växter jag har ute är:
Passionsfrukt, uppstammade rosor, banan, hortensior och klematis. Sen undrar jag om det överhuvudtaget är någon ide att försöka övervintra pelargon, klockmalva och eldkrona i helmörker i källaren?
Tack på förhand!