strandskatan
Förra våren sådde jag frön av Radar love. Enligt Impecta skulle den blomma första året vid tidig sådd, men inte blommade den förra året, och inte i år heller. Kan det vara något krav den har som jag inte tillgodosett? Någon som har den och kan berätta lite om den så jag kanske kan förstå mig på den bättre - ha fler frösådda klematisar, alla har blommat åtminstone andra året.
octachoron
Jag har sått C. 'Radar Love' för några år sedan. Fick flera plantor som till största delen gavs bort till grannar pga platsbrist.
Jag sådde den tidigt på våren under extraljus inomhus och planterade ut dem på sensommaren. Den planta som var mest utvecklad fick en enstaka blomma till sensommaren/hösten första året. Andra året så blommade den ganska bra och imponerade på närmaste grannen som fick en planta! Dock så verkar 'Radar Love' lite svagare i växtsättet än de andra Clematis tangutica som närmast kan beskrivas som kraftigtväxande ogräs.
strandskatan
Ja, jag sådde och planterade precis som du, men lyckades av någon anledning sämre, inte en blomknopp hittills. Får väl vattna och gödsla bättre nästa år och se vad som händer!
Bassam
Hej

Växter kan inte blomma om de lägga i:

1 skugga som ljus räcker inte.

Man kan flytta den till solig stället.

2 fel på gödsel, om man använda gödsel som har mycket kväve. på den här sätt kan man få mycket grönskar, men får lite blommor eller inte blommor,

Man kan undvika dåliga jord om man blanda jord med benmjöl som har mycket Fosfor och kalium
.

H.Bassam
strandskatan
Bassam, båda mina plantor står i söderläge, och benmjöl fick de i våras. Tror du jag ska ge dem benmjöl nu i höst också?
kerstin z5-6
Benmjöl är alldeles för vek näring för rosor som ska gödas maj ,minst en gång och juni minst 2 ggr , kogödsel + ev höns gödsel, fram till midsommar beror det på var du bor. I låg zon kan man göda en gång till i juli. Höst gödning på vedartade rosor är rätt meningslös.
Bassam
Hej

Benmjöl har lite kväve så man kan gödsla med dem på hösten och nu, för att att de behöver långt tid för att lösa sig i jorden, men det är bättre om man lägga dem före kalt kommer.
Obs:

Rosor ,klematis och pioner behöver benmjöl för att ge blommor. benmjöl rik med Fosfor och kalium och fattigt på kväve. så rosor klematis och pioner behöver benmjöl.

H.Bassam
strandskatan
Kerstin, jag bor i zon 1, längst ner i söder. Radar love är en klematis vilket jag inte tänkte på att skriva ut. Jag förstod inte riktigt om dina råd om gödning gällde rosor, klematis eller både och? Börjar mer och mer inse att jag är alldeles för snål med gödning, speciellt som jag har sandjord.
Bassam, jag slänger på några nävar benmjöl, det kan väl inte skada i vilket fall!
octachoron
Jag skulle rekommendera Chrysan istället för benmjöl. Det är ett komplett näringsgödsel medan benmjöl saknar vissa saker. (Sedan består chrysan till stor del av benmjöl). Sedan är kogödsel bra att komplettera med. Klematis vill gärna ha mullrik fuktighetshållande jord som fås m h a t ex kogödsel/kompost.
Klematis och rosor har i regel samma behov av näring.
strandskatan
Tack Octachoron! Jag kan inte minnas att jag nånsin köpt Chrysan - benmjöl, Blåkorn och Algomin är vad jag brukar använda. Och dessvärre har jag hellre lagt pengarna på nya växter hellre än på gödning, så mycket roligare att köpa en ros än en säck gödsel! Men nu är trädgården så full med växter att knappast något mer får plats, så nästa år får bli gödslandets år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon