Kojje
Jag är ny på forumet, men inte helt nybörjare inom trädgård. Jag har varje år rosenbönor som växer i en balkonglåda på marken under en spaljé. Mycket dekorativt! Men tidigare när jag har tagit in och sparat bönorna har de blivit skrumpna och fula, dock gror de fint ändå, men jag skulle vilja behålla de vackra bönorna som de är. Eftersom jag bor i zon 5 hinner de inte mogna innan frosten, som kommit nu. Jag har därför tagit in baljorna, som fortfarande är gröna. Torkar jag dem för fort?
Nenna på Aspö
Förmodligen har du litet väl bråttom, precis som du säger. Väntar man till fröskidan torkat in och blivit brun brukar bönorna vara blanka och fina, de är färdigtorkade redan vid skörd. Det kanske funkar att spara ett par av de allra första fröskidorna som kommer på försommaren och låta dem mogna ut?
RitRat
Jag bor också i zon 5, och har tagit in de kvarvarande rosenböne-baljorna idag. De flesta skär jag i bitar och använder i mat.
Omöjöigt här att vänta tills de torkar, frosten hinner döda dem före!!

Men jag har för mig att jag även tidigare sparat den bulligaste skidan, låtit den torka i rumstemperatur, och tagit ut bönorna sen, nån gång i december.

Nu gör jag så den här gången också. Jag tar den skidan som har de största bönorna, som utbuktningar, och behåller den. Det får bli frö till nästa år.
Nenna på Aspö
Om ni har plats kan ni ju alltid testa att klippa av hela härligheten vid roten och hänga dem upp och ner för att torka. Det funkar ju på sydländska, kräsna trädgårdsväxter, så varför inte på bönor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon