Full version: min nya favorit
Dandylion
[attachment=78835:IMAG0609...primerad.jpg]
Astrid Lindgren
[attachment=78834:rosor_13...primerad.JPG]
Har 2 westerland för andra året nu och blommorna är helt underbara.
En annan favorit är Astrid lindgren, underbar färg, verkar frisk och blommar rikligt.
Dessutom verka Astrid hålla länge även när jag tar in dem och lägger i skål med vatten.
EvaKlemming
Hej
Intressant att du säger det. På Ulriksdals trädgård i Stockholm finns det en man som tycker att Westerland är den bästa gula rosen. Men jag tvekade, har inte sett den blomma. Den ser jättefin ut.
Kajsa
Har haft flera ex genom åren, färgen är så vacker, men zon 3 - 4 och flera hårda vintrar klarade inte rosen, nu vet jag inte om jag vågar köpa en till ?

Westerland

däremot Astrid Lindgren har klarat sig bättre här i skyddat läge
strandskatan
Jag har också två Westerland, det är verkligen en vacker ros! Och den doftar fint och är skuggtålig dessutom!
oliv
Westerland hör också till mina favoriter. Här i zon 1 växte den upp i hängrännan. Tyvärr fick ta bort den ena pga byggarbeten. Nu försöker jag få upp en ny.

Jag har den bredvid huvudingången, och doften! Man behöver inte lägga näsan i blomman, utom den känns från håll. tummenupp.gif
havtorn74
Kajsa,
Du skriver att dina Westerland frusit bort i zon 3-4. Var det helt utan vintertäckning? Jag bor i ungefär samma zon och har en som ännu inte varit med om någon vinter. Min tanke har varit att bara lägga lite barkduk på jorden och sedan sandkupning ovanpå upp till 5-10 cm, men är det för dåligt tro?

För övrigt verkar Westerland vara lätt att föröka med sticklingar. Jag tog en på prov nu i höstas och den fick rötter på c:a 3 veckor. Har den nu omplanterad i större kruka och det kommer redan ut rötter i botten på den också efter några veckor... Går det bra att övervintra sticklingen i garage tro? (5-10 grader)
oliv
Jag har övervintrat rossticklingar i den temperaturen, men med ljus. Det gick i alla fall bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon