Tassiemon
Igår när jag skulle flytta bort krukor från soldäcket så upptäckte jag en stor svart cirkel där den största krukan har stått. Det är jättefult och jag undrar om man kan göra något åt det. Hur ska jag undvika det i fortsättningen? Det har ju blivit vatten kvar runt om efter vattning men det kanske blir så av regn också? Jag vill gärna kunna ha krukor på soldäcket men inte om det kommer lämna missfärgningar. Känns extra tråkigt eftersom däcket är nybyggt :/
jimvidar
Testa med ÄTTIKA eller SÅPA + KALLT vatten.Varmt vatten gör att träfibrerna reser sig och fläckarna biter sig fast ännu mer. Om det inte hjälper , testa med klorin. Fortsättningsvis lägg en distans mellan fatet till krukan och golvet så att du får luftcirkulation under krukan så slipper du missfärgning av golvet. Såpa och ättika är tyvärr lite bortglömt som rengöringsmedel.
http://www.husmorsknep.se/husmorstips.html
Peztis
Det finns söta små tassar i betong man kan köpa och sätta under krukorna för att få lite distans. Eller så gjuter man dem själv i t ex små sandkakeformar.

En distans under krukan hindrar även (el gör det bökigare, i alla fall) att myrorna hittar vägen upp i krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon