Full version: RÄDDA REGNSKOGARNA
adrian
Jag var och bytte däck häromdagen...

Det skulle ta ca: 1 timma så jag satt och läste reklambroshyrer och jag råkade få MICHELINS reklamfolder i min hand, där stod det en massa om deras nya däck som verkade himla bra...

Men när jag läste vidare så såg jag att DE ÄGER stora delar av den regnskog som finns kvar i Afrika...

AV 1,3 miljoner kvadratkilometer så finns idag endast 21000 kvar!!!

De största bovarna ÄR palmolje och gummiplantage ägarna som bränner bort skogsområden.

Och att det kanske på några årtionden kan försvinna det som idag finns kvar är faktiskt skrämmande.

(michelindäcken blev inte så himla bra längre...)

De skrev vidare att de gjorde mycket för att rädda skogarna + de djur som lever där...

Och detta gjorde de genom att:

Skapa "korridorer" så att djuren kunde ta sig genom skogen till buskar och liknande för att gömma sig där(?).

D.v.s de hugger ned/bränner skog och på så sätt gör en "god" gärning...(?).

Jag samarbetar med WWF och har nu blivit lite mer insatt i detta, och ju mer jag lär mig desto hemskare blir det faktiskt.

Fakta är nåt som många förmodligen redan stött på men...

1 yta lika stor som en fotbollsplan försvinner varje sekund av våra kvarvarande regnskogar

Vart 3:e år försvinner en regnskogsyta lika stor som hela Sverige.

Ca: 140 växt och djurarter utrotas varje dag.

Ett träd i regnskogen kan vara ett hem för flera myrarter än vad som finns i hela England.

Regnskogen är nåt fantastiskt och nu är det faktiskt inte så mycket kvar...

Man kan läsa mer om detta på:

WWF
Siri
Tack för infon,, trots att det är fruktansvärt.
Många enorma företag som har för mycket inflytande och för lite moral.
Viktigt att vi som konsumenter blir medvetna och att man försöker göra det man kan.
Kan också rekommendera Svenska Naturskyddsföreningen. Ett bra sätt att göra något och ett konstruktivt sätt att göra av ilskan och frustrationen när man känner sig maktlös.
andreas i uppsala
låter hemskt. Min gamla skola äger en stor del utav cosa ricas regnskog biggrin.gif Om ändå fler skolor och företag kunde göra så.
Virgo
Det värsta är ju att det inte går att stoppa, hur mycket man än vill.
Palmolja köper jag inte o inte tvål gjort av palmolja, men det är så mycket annat som innehåller palmolja och som man inte vet om.

De flesta i dom länder där skogarna förstörs bryr sig ju inte.

Såg idag ett program från Brasiliens regnskogar. Man visade hur duktig polisen var som jagade bort de fattiga nybyggarna som röjde upp några fotbollsplaner regnskog för att odla lite o låta kossorna beta.

Men de stora skogsbolagen får skövla hejvilt mad.gif

Det är mest synd om våra barnbarns barnbarn, för då finns det väl bara grus o aska kvar.
TeliaNet
ikea har väl nåt att om man skänker pengar till att rädda regnskogen så skänker ikea det dubbla.
låter inte troligt, men om det är sant är det ju bra.
Berith
Ikea och regnskogen - en bit ner på sidan!
Siri
Läste texten om IKEA:s "miljöprojekt". Visst är det bra att de bidrar med pengar till olika men det viktigaste är ju vilka principer man har i själva produktionen,,,, IKEA är ett företag med stor miljöbelastning precis som andra företag som vill växa, ge avkastning och producera för stor konsumtion. sad.gif
andersen
Läste texten om IKEA:s "miljöprojekt". Jag läste det åxå, problemet med våran skog i Sverige är att vi ej har så mycke naturlig skog kvar där borde IKEA satsa sina pengar istället.

Titta på den här länken
http://www.snf.se/pdf/dok-skogsgrafik01.pdf
Fredi
Det finns miljömärkning av möbler och andra träprodukter - FCS och svanen. Det kan vara värt att kolla efter de märkena när ni köper möbler, eller grillkol för den delen.

IKEA har förövrigt gjort (initialt i samarbete med Greenpeace) imponerande miljöåtgärder de senaste tio åren. Att de inte riktat sina skogsinsatser mot Sverige kanske beror på att det finns värre problem i andra länder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon