Basil
Hej fick några gröna och frodiga kvistar från en hibiscus av en äldre person. Dessa försöker jag nu rota genom att de får stå i vatten. I början var de ståtliga men nu har kvistarna börjat sloka sad.gif. Det har gått 2 dagar sen jag fick dem. Några tips för att öka chanserna att kunna få levande hibiscus av dessa kvistar? Tack på förhand. Se bild för hur de står just nu.

oliv
När jag tar sticklingar av hibiskus, tar jag bort alla blad utan ett på toppen, och sätter de i en lerkruka med jord, gärna i kanten av krukan då rotar de sig bättre. De sticklingar som du har har alldeles för mycket bladmassa och inga rötter - de kommer att torka in om du inte tar bort de flesta. smile.gif
Peztis
Jag håller med, ta bort nästan alla blad och om bladen som är kvar är väldigt stora kan man klippa av hälften av själva bladet också. Detta är för att det går ut så mycket fukt från bladen, mer än sticklingen kan dra in innan den har fått sina rötter.

De sticklingar som är rätt långa kan du dessutom klippa av på mitten och därmed få två att försöka få rötter på. Det måste dock alltid finnas ett blad kvar på sticklingen.

Det kan ta tid ibland, tycker att hibiskus kan kinka lite.
Basil
Tackar jag har nu följt era tips och även inte satt alla "i samma korg" utan stoppar ner några i olika befintliga krukor med jord och några är kvar i vattnet.
Fjortispower
Min erfarenhet är att hibiskus brukar vara lättrotad, bara man ger den mycket tid. Så ställ undan dem någonstans och glöm bort dem. Eliminera som sagt en stor del av bladmassan bara.
Nenna på Aspö
Vill man inte klippa bort alla blad på sticklingen kan man klippa dem, följ bladnerverna och lämna en V-formad bladkant längst nere i basen. Min erfarenhet är att det ger bättre resultat när skottet är litet äldre och förvedat.
Anna-Karin Lundberg
Nu har du fått många bra råd, men jag tänkte tala om hur jag gjort med hibiskus: Klippt mycket mindre sticklingar än de du har, lämnat ett par blad och satt direkt i jord med stor genomskinlig plastpåse över och ställt ljust men inte i sol. Efter några veckor har jag gjort hål i plasten och så småningom tagit bort påsen helt. Det tar sin tid, men har inte varit svårt om jag bara haft tålamod att låta krukan stå ifred.
CillaM
Mitt råd är att du kapar ner till fler och mindre sticklingar, 2 blad kvar på varje stickling. Korta sticklingar ger ofta bra resultat. Använd gärna vitmossa, den som används för att ha orkideer i, den är antiseptisk o ge samtidigt ro för sticklingarna att ta sig.
Basil
Tackar ska prova vitmossan. Antar det bara är att plocka själv ute?

En uppdatering. Har bytt vatten en gång nu och klippte ner dem förra veckan. Än har de inte vissnat. I förrgår klippte jag till en liten bit sälg som ju är av släktet salix som sägs ha rothormon. Iofs står det vide men sälg är av samma släkte så det kanske funkar? Läste det här: http://hibiscus-sinensis.com/cuttings.htm

Några bilder. (blommorna för just denna är visst klarröda)

oliv
Det är fortfarande stora blad i förhållande till sticklingen, jag skulle klippa bladen så att de blev mindre.

Typ såhär:

klippta blad på stickling

Lycka till!

Peztis
Håller med, klipp bladen lite mindre.
CillaM
CITAT (Basil @ 07-10-2013, 08:13) *
Tackar ska prova vitmossan. Antar det bara är att plocka själv ute?

En uppdatering. Har bytt vatten en gång nu och klippte ner dem förra veckan. Än har de inte vissnat. I förrgår klippte jag till en liten bit sälg som ju är av släktet salix som sägs ha rothormon. Iofs står det vide men sälg är av samma släkte så det kanske funkar? Läste det här: http://hibiscus-sinensis.com/cuttings.htm

Några bilder. (blommorna för just denna är visst klarröda)

Jag tycker mig se rotanlag på några av dina sticklingar, de vita prickarna långt ner på stjälken. Sedan är vitmossan den jag menar som man använder till orkideer, köps på Blomsterlandet, eller andra välsorterade affärer.
Peztis
Spagnum - vitmossa - kan du plocka lite försiktigt i skogen, be helst markägaren om lov först. Och blanda inte ihop det med fönsterlaven som man brukar ha kring jul (vilket ju är rätt vanligt förekommande att man blandar ihop det med).
Nenna på Aspö
Jag har alltid satt mina hibiscusskott i vatten för att rota dem. Eftersom jag är larvigt förtjust i uppstammade hibiscus brukar jag aldrig klippa bort toppbladet utan låta sticklingarna växa på sig på höjden först. När de blivit höga och ganska gängliga klipper jag skottet ovanför bladet på den höjd jag vill ha stammen så brukar de grena sig fint. Då får man ett vackert litet träd i kruka :-)
Bassam
Hej
Du kan lägga några frö av kikärtor, kikärtor ger hormon rötter när de börjar gro. så hjälper dem sticklingar att växa rötter snabb.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon