Full version: Tätning av berg
pernorlin
Jag har en damm med ett vattenfall utefter en naturlig klippa. Det finns en naturlig avsats där vatten samlas. Tyvärr så läker vatten ut där. Jag har försökt täta med vattentät betong utan resultat. Det kan ochså vara så att det finns ett par sprickor där vattnet smiter ut. Vad göra ?
Kubota
Hej , är du säker på att betongen inte håller? det kan ju finnas andra läckor/springor i berget, en bild hade gjort susen.
Samlas det mycket vatten i dammen ? och hur stor är dammen ?

Går det att dränera dammen för att tex lägga i en gummi matta avsedd för just dammar ? Om dammen inte är alltför stor kanske man kan använda akvarie silikon för att täta ev springor, den skadar iaf inte miljön.

Kanske det vore möjligt att droppa i lite miljövänlig färg tex vit eller nåt annat spårämne för att se om den läcker och isåfall var den läcker, men bara om det inte skadar dammen och dess omgivning.

En bild hade hjälpt lite för att bedömma vad som kan göras.
Hoppas att du hittar felet.
MimE
Rhoca Gil (stavning?) hette väl det utomordentliga medlet? laugh.gif tongue.gif laugh.gif
*ironi*

/Mimmi
gammelnalle
CITAT (MimE @ 10-04-2004, 00:31)
Rhoca Gil (stavning?) hette väl det utomordentliga medlet?  :lol:  :P  :lol:
*ironi*

/Mimmi

rätt stavat !!! Tänkte precis detsamma !!!

http://www.svt.se/svt24/1997/971022/rhoca.htm

Detta är dock ingen tröst för pernorlin .

Jag tror dock att du egentligen gör rätt: vattentät betong. Men att du inte har hittat rätt spricka/or . Begränsa vattnet till mindre ytor och se var det försvinner (Kan tänka mig att det är svårt att få vattnet att stå still när det rinner...

rolleyes.gif )

Annars låter det som ett vackert projekt: Har du inga bilder???

nicke nyfiken
MariaS
Hej.
Det finns något som heter flytspackel också. Detta används i våtutrymmen för att täta ev. sprickor och forma golv så lutningen blir rätt.
Detta kan nog vara svaret på ditt problem.

MariaS
MRLINDELL
Flytspackel fungerar säkert inomhus men kommer att släppa efter en vinter. Har du använt vattentät cement så har du blandat den för grov och torr, den måste få chansen att rinna ner i berget. Du borde använda något som kan rinna ner och expandera lätt & lagom. INTE SNIGELDYNAMIT BARA!!
Är sprickan mindre kan man sprutta ner en tub sikaflex.
pernorlin
Tack för alla tips. Jag vet att det inte är själva dammen som läcker utan det är själva vattenfallet. Speciellt den lilla "ficka" som bildas.

Hur lägger man ut bilder ?
KURT
CITAT (pernorlin @ 15-04-2004, 23:02)
Tack för alla tips. Jag vet att det inte är själva dammen som läcker utan det är själva vattenfallet. Speciellt den lilla "ficka" som bildas.

Hur lägger man ut bilder ?

Registrera ett album här och anslut det till din signatur så kan du lägga upp bilder.
Svalu
CITAT (pernorlin @ 15-04-2004, 23:02)

Prova fogskum. Urethanskum hänger med i de flesta väder. Inte testat det själv i liknande situation, men det kan mycket väl fungera för en mindre fick i berg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon