LinneaLundstrom
28-09-2013, 14:41
Är rätt ny på allt som har med trädgård att göra!!
Nu har jag iaf petat ner massvis med vårlökar i rabatterna..
däremot skulle jag gärna spara några som jag kan sätta inomhus i nån kruka till våren!
Hur ska jag göra det?
Kan jag lägga dom typ i matkällaren sålänge och sedan plantera dom på vårvintern?
Eller bör jag plantera dom redan nu och förvara dom på nått sätt så dom håller sig till dess??
Det är några tulpaner och några krokusar!!
Tacksam för snabba svar!!
Jag tror att det bästa är att plantera nu och ställa krukan kallt för att sen ta in när du vill att de ska blomma .Men jag är inte säker de säljer ju lökar vid jultider för att ha inne, och krokusar som blommar på våren , hoppas du får fler svar snart.
Jag brukar göra så ibland att jag planterar lökarna i krukor på hösten, ställer dem kallt och sen tar jag in dem 6 veckor (tror jag) innan jag vill att de blommar. Men man måste se upp så det inte blir alltför många minusgrader så både jord och lökar fryser alltför hårt. Jag brukar låta dem stå ute tills det blir ner mot kanske 8-10 minus på nätterna, sedan ställer jag in krukorna i förrådet ca 5 grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.