Ingela.N.
Jag har en Bromeliablomma..

Fick en i februari i år.. Och den har varit hur fin som helst hela tiden och växt på jättefint.. Men har sett den senaste tiden att den har blivit lite torr.. Då dom färgade bladen.. Dom gröna är lika fina som innan..
Visar lite bilder på den.. Vad har hänt? Någon som vet vad jag ska göra.. Vill helst ha den kvar, då jag fått den av min söner.. smile.gif

Så här såg den ut när jag fick den
[attachment=78867:DSC04643.jpg]

Så här såg den ut i april
[attachment=78868:DSC05012.jpg]

Och nu ser den ut så här..
Den har stått på samma ställe hela tiden.. Och har aldrig fått varken för lite eller för mycket vatten..
[attachment=78869:DSC06021.jpg]
Kryddan03
Tyvärr gör juvelblomma (Guzmania) så naturligt. Varje bladrosett blommar bara en gång och vissnar sedan oftast ner även om det kan ta sin tid innan allt är nervissnat. Du har inte fått några sidorosetter? Det brukar komma någon eller några och de kommer sedan att skjuta en röd spira som blommar i sin tur. Om du har fått sådana eller får längre fram kan du välja att låta dem sitta kvar eller plantera om dem i egna krukor.
Ingela.N.
Tyvärr så fick den aldrig några blommor denna gång.. sad.gif Utan det har bara varit den här "spiran"..
Jag ska alltså bara låta den vissna ner helt.. För annars är ju blomman fortfarande stor och fin (det gröna då)..
Jag visste dock inte att den kunde få sidorosetter.. Men nu när jag läste ditt inlägg gick jag och undersökte den..
Och jag hittade en sak, bland alla gröna blad.. Se bild.. Är det en sidorosett? Kände lite lätt på den, och den är grövre och hårdare för att vara vanliga blad..
[attachment=78870:DSC06027.jpg]
Kryddan03
CITAT (Ingela.N. @ 28-09-2013, 23:55) *
Tyvärr så fick den aldrig några blommor denna gång.. sad.gif Utan det har bara varit den här "spiran"..
Jag ska alltså bara låta den vissna ner helt.. För annars är ju blomman fortfarande stor och fin (det gröna då)..
Jag visste dock inte att den kunde få sidorosetter.. Men nu när jag läste ditt inlägg gick jag och undersökte den..
Och jag hittade en sak, bland alla gröna blad.. Se bild.. Är det en sidorosett? Kände lite lätt på den, och den är grövre och hårdare för att vara vanliga blad..
[attachment=78870:DSC06027.jpg]

Se där är ju något som ser ut som en liten sidorosett. smile.gif
Sköt plantan som du har gjort hittills. Nu behöver den lite tid och omsorg för att förhoppningsvis sätta fler sidorosetter. Den vissnar ner av sig själv om och när det är dags. Blommorna är ju väldigt oanseliga så det är mycket möjligt att den har blommat utan att du ens märkte det och man odlar ju dem egentligen för den vackra spiran.
Kolla runt lite på nätet - du kan välja själv om du vill plantera sidorosetterna för sig i egen kruka eller låta dem sitta kvar på moderplantan.
Ingela.N.
Ahh smile.gif vad roligt

Då gör jag inget annat mer än sköter den precis som innan.. Märkte nu innan att spiran är rätt så torr och knastrig av sig.. Men då vet jag att jag ska låta den vissna ner av sig själv..
Och så ska kan leta på nätet som du sa, för och hitta hur jag ska göra med sidorosetterna.. Hade ju varit kul om man kunde ha dom i egna krukor.. smile.gif
Kryddan03
CITAT (Ingela.N. @ 29-09-2013, 00:30) *
Ahh smile.gif vad roligt

Då gör jag inget annat mer än sköter den precis som innan.. Märkte nu innan att spiran är rätt så torr och knastrig av sig.. Men då vet jag att jag ska låta den vissna ner av sig själv..
Och så ska kan leta på nätet som du sa, för och hitta hur jag ska göra med sidorosetterna.. Hade ju varit kul om man kunde ha dom i egna krukor.. smile.gif

Det som redan är dött kan du klippa bort så ser den lite snyggare ut. smile.gif
Får du många sidorosetter kan det ju vara läckert att få en massa spiror i en och samma kruka också. wink.gif
Ingela.N.
Ok.. Men då vet jag..
Ja de hade det ju också varit.. Kan ju kanske vänta och se om där kommer fler.. Och då ta en eller två (beroende på hur många som kommer) och sätta i egen kruka.. smile.gif
gunsta
Vill man experimentera lite så kan man 'bjuda' bromelian på ett äpple smile.gif - etylengasen är den som gör 'jobbet' s a s. Jag har inte prövat - men det verkar intressant. Kolla länken.

http://www.odla.nu/fragor-svar/k/krukvaxter/bromelia-0
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon