KerstinSkåne
Hej

för 5 år sedan beskar sambon vårt ca 40 år gamla plommonträd lite för mkt, några grov grenar kapades regält. Vad jag undrar nu är om detta kan ha ngn bidragande effekt till att det finns angrepp på trädet nu.

Jag bifogar bilder. Svampen är ca 8 cm i diameter, om det nu är svamp.

Har ej haft plommon på 4 år pga beskärningen, men i år kom det nog ca 40 st.

Tacksam för svar. Svampen sitter på de grova grenarna, nära "kapningsstället"

Mvh Kerstin
KerstinSkåne
CITAT (KerstinSkåne @ 29-09-2013, 10:30) *
Hej

för 5 år sedan beskar sambon vårt ca 40 år gamla plommonträd lite för mkt, några grov grenar kapades regält. Vad jag undrar nu är om detta kan ha ngn bidragande effekt till att det finns angrepp på trädet nu.

Jag bifogar bilder. Svampen är ca 8 cm i diameter, om det nu är svamp.

Har ej haft plommon på 4 år pga beskärningen, men i år kom det nog ca 40 st.

Tacksam för svar. Svampen sitter på de grova grenarna, nära "kapningsstället"

Mvh Kerstin

Ser att detta inlägg felaktigt hamnat under krukväxter
Bassam
Hej

Det är inte farligt. du kan bara ta bort dem, när de kommer.

H.Bassam
kerstinbern
Beskärning, och speciellt beskärning av grova grenar är en inkörsport för svamp. Fruktkropparna som man ser är ju bara en liten del av svampen, mycelet inne i trädet kan man ju inte göra något åt. Så det är meningslöst att ta bort fruktkropparna.

Det är nog tyvärr risk att trädet kan komma att dö. Vill man ha ett nytt plommonträd, så är det bättre att plantera ett nytta i tid innan man tar bort det äldre. När man tar bort ett gammalt träd så kan det vara bra att försöka få upp så mycket som möjligt av roten, annars kommer den gamla roten att också ge näring åt svampar, som också kan attackera försvagade växande träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon