Jag trodde jag köpte sk. äkta elefantgräs men efter att det blommar här i gränsen mellan zon 4-5 så tvekar jag. Kan någon säga mig vad detta är för typ av prydnadsgräs?
Tack på förhand!
Det på bilden är någon form av Miscanthus och av en av de många miskantussorterna, M. x giganteus, kallades förr ofta för elefantgräs, numera elefantmiskantus. Ja, ofta kallades slentrianmässigt alla olika miskantussorter för elefantgräs.
Sedan finns det Pennisetum purpureum som heter afrikanskt elefantgräs - så frågan är vad du menar med äkta elefatgräs eftersom det egentligen inte finns något som heter så nu.
Höjden är ca 2-2,25 meter.
Min fundering är ifall det finns en möjlighet att ta frö och sedan så, eller om man kan anta att växten är steril. Det är därför jag är så intresserad av vilken sort det kan tänkas vara, eftersom jag förstått att en del sorter är sterila medan andra inte är det.
Omöjligt att säga om den är steril eller inte då man inte vet sortnamnet. Hur som helst är det tveksamt att miskantusfrö hinner mogna hos oss.
Ok, alltså, bara för att den hunnit börja blomma betyder det inte att den hunnit producera mogna fröer... Mognaden tar sin tid alltså?
kerstin z5-6
29-09-2013, 22:42
Ja blom är inte mogna frö .. låt dem sitta kvar så länge du vågar.
Så länge jag vågar? Tänker du på snö/vinter eller räcker det med kraftig frost för att dom ska bli förstörda?
Alexander-VG-zon3
30-09-2013, 12:55
Skulle med säkerhet tror det är en Miscanthus sinensis.
jacob374
07-10-2013, 08:20
Tänker du på eller räcker det med kraftig frost för att dom ska bli förstörda?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.