Eva i Skåne
29-09-2013, 18:39
Jag har fått in alla mina pelargoner idag, eller rättare sagt så är drygt hälften insatta och resten har jag tagit med hem och just nu står de på balkongen i väntan på att dom ska flyttas ner i matkällaren. Jag har fyllt stora fönstret i stugan med 15st och resten står tills vidare i gäststugan där jag brukar vinterförvara, men i år ska jag inte ha några växter där har jag bestämt så dom ska också hem och ner i källaren.
Jag har inte lyckats så bra med källarförvaring förr, men i år ska jag passa dom lite bättre, vattna nån gång under vintern.
Jag tror vi kan spara en tusenlapp på elen genom att inte värma upp gäststugan och inte ha en massa lysrör igång i vinter. Skulle pelargonerna dö i källaren så får jag väl köpa nytt för sparade el-pengar.
Jag har tagit en del sticklingar också i höst och dom små hoppas jag kunna "låna" fönster till och förvara på jobb.
Hängpelargonerna har jag bestämt mig för att offra i år. Dom är så skrymmande att spara och jag är inte lika förtjust i hängisar som andra.
Monarda
29-09-2013, 21:50
Hårdgallring bland pelargonerna i år så en del ligger redan på komposten. Några veckor till får en del stå kvar i växthuset och andra på inglasade verandan innan dom åker ner i källaren.
[attachment=78891:DSC_0697.jpg]
Hej
Om du ska inte de extra ljus, de ska få grader mindre än +5 plus mindre vatten.
H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
30-09-2013, 06:28
"Låna plats i fönstret på jobbet" var ju en strålande god idé Eva!
Jag har för första gången fuchsior som jag ska prova att övervintra i krypgrunden under huset, jag har ingen annan plats.
Det är fina sorter som under sommaren blivit höga uppstammade växter som jag gärna vill ha kvar och jag har läst att man kan spara sticklingar istället för själva plantan. Sticklingar skulle kännas som att köpa fonder, en slags försäkran om att jag i alla fall har någonting kvar i vår ifall det skiter sig med de stora.
Jag jobbar i butik och vi har stora en-glasfönster (skyltfönster) ut mot gatan. Det blir kyligt i fönstret eftersom det bara är en glasruta och elementen under sitter på väggen flera dm bortom glasrutan. Kan det vara läge att ställa en radda med små krukor med sticklingar där? Det blir gott om dagsljus, av det ljus som finns under vintern, men inget extraljus att tala om (om än skyltfönster, inte nån superbelysning). Svårt att uppskatta temperaturen, men vid glaset är det helt klart en bra bit under rumstemperatur. Jag har inte ens tänkt tanken att kunna använda plats där! Det finns "vanliga" krukväxter där nu, såna som jag inte haft plats för hemma och de klarar sig fint men får väldigt lite vatten på vintern eftersom det är kyligt. Mer tips om detta uppskattas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.