cosmic
Har sökt i alla meddelanden; kan det verkligen vara så att *ingen* har haft problem med mossbeläggning på växthusgolvet?? Det har jag.
Golvet (22 kvm) är belagt med gammalt skorstenstegel, som nu är väldigt grönt. Jag gillar normalt grönt i växthuset - men inte på teglet, speciellt inte i dessa mängder.

Förra året skurade och borstade jag med såpvatten, men det är svårt, jobbigt och blir väldigt blött.
Finns det nåt specialmedel som är både effektivt och miljövänligt?
Eller funkar högtryckstvätt?

Per
Fnattan
CITAT (cosmic @ 09-04-2004, 21:54)
Har sökt i alla meddelanden; kan det verkligen vara så att *ingen* har haft problem med mossbeläggning på växthusgolvet?? Det har jag.
Golvet (22 kvm) är belagt med gammalt skorstenstegel, som nu är väldigt grönt. Jag gillar normalt grönt i växthuset - men inte på teglet, speciellt inte i dessa mängder.

Förra året skurade och borstade jag med såpvatten, men det är svårt, jobbigt och blir väldigt blött.
Finns det nåt specialmedel som är både effektivt och miljövänligt?
Eller funkar högtryckstvätt?

Per

biggrin.gif biggrin.gif Högtryckstvätt funkar !!!!
Jag har tagit bort mossa på gångar utomhus och på krukor och jag skulle testa högtryck om jag fick mossa i växthuset.
Har du dålig ventilation där eller varför blir det mossa?
Fnattan
cosmic
Jag ska först rätta mig själv... det är nog inte mossa, utan grönalger.
Ventilationen kunde vara bättre; jag har bara en dubbeldörr som ventilation. Takfönster har jag inte fått till än i det här hembyggda 22 kvm-växthuset. Men jag vet inte om det är orsaken - snarare det myckna vattnandet och fukten på hösten.

Jag tror jag ska testa nåt fasadrengöringsmedel mot alg.

Per
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon