elwood44
29-09-2013, 20:18
Sorkar har grävt sönder delar av min gräsmatta, ca 1200 m2.
Jordfräs är inget alternativ. Ska jag beställa
Jord och grus och blanda och strö ut? Det går några kubik.
Finns det något smart redskap man kan använda sen för att få det plant eller måste jag kratta. Tacksam för svar/råd. Fredrick
Hej
Det är bäst med kratta, den är jobbet men du ska få bra resultat.
H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
30-09-2013, 06:33
Se till att bli av med sorkarna först, de lär fortsätta gräva. Jag har själv stora problem med vattensork som gräver gångar och äter upp rötter och lökar på mina växter. Har försökt allt som går i åratal, men de gräver katakomber under markytan, sorkarnas Södra länken, snart har de byggt klart norra länken också.
Jag har provat både skrämmor, fällor, vatten, gift, klipper gräs, gräver upp, fyller igen, men än trivs de fint här och fortsätter underminera och skyffla ut jord.
Gossen Ruda
30-09-2013, 09:10
Problemet med att bekämpning är att gifter inte får vara FÖR giftiga. Ett sätt som funderade på när jag hade vattensork vid sommarstugan var koldioxid. Gångsystemet är ju i stort sett helt underjordiskt. En slang ner i en gång och så en stor gasflaska med koldioxid. Gasen är luktlös och borde snabbt fylla hela gångsystemet, sen godnatt.
Till frågeställaren. Det är nog skottkärra och kratta som gäller. Tyvärr finns det säkert en massa gångar som faller ihop med tiden så det blir ett långtidsjobb.