Full version: Plantera i träd
fnatt
Vadfalls?

Jajjamen! Plantera i träd.

Jag hyser fascination för växter som växer på andra växter och har en tvådelad ek, vars klyka bildar ett stort kar på kanske en 150 liter. Ponera att man känner sig lite avantgarde och vill plantera någon fräck perenn däri. Jag har fyllt botten med lecakulor och kört en säck planteringsjord på. Vad kan tänkas trivas i en ek? Hur kallt blir det i en ek? Tänkbar problematik?

Mvh

Bassam
Hej

Jag läste att liljekonvaljer eller vitsippor passar att plantera med Ek.

H.Bassam
Huggorm
Hoppas det inte är ett träd som du är rädd om för det kommer garanterat inte må bra. Jorden får barken att ruttna och sedan går det vidare in i veden.
fnatt
Denna hålighet har stått full med blöt förmultnad bark i många år och trädet verkar faktiskt inte må dålig för det.
addo
Då har trädet kanske redan börjat ruttna, även om inte du märker det än wink.gif För bra är det verkligen inte.
Annars är det ju i princip en kruka utan bottenhål du har så där kan du plantera allt som klarar att hålrummet blir vattenfyllt ibland. Men om du vill ha epifytkänsla så skulle jag köra på ormbunkar, tex hjorttunga och strutbräken. Kom i håg att du måste vattna lika ofta som du skulle göra med en kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon