tjohoa
Hej!
Jag och min sambo är sedan 2 år ägare till ett radhus. På en inte alltför stor yta som omgärdas av huset, två förråd och en gränd som snöplogas med traktor vintertid står ett viktoroiaplommonträd som vad jag har förstått ska vara ca ca 35 år. Trädet var när vi tog över det rejält tilltrasslat pga felaktig beskärning. Nu har jag tagit bort de sjuka grenarna och det värsta trasslet. Jag har läst att man egentligen inte ska behöva beskära ett Victoriaträd så mycket, man vad gör man annars med ett träd som skjuter upp till 2 meter långa skott på ett år. Vi måste dessutom beskära det för att det inte ska växa mot omgivande tak eller växa ut över gränden och vara ivägen för fastighetskötarens traktor.

Finns det något knep för att få trädet att växa lite lugnare?

Trädet verkar ju livskraftigt, men jag har i bakhuvudet att plommonträd inte blir så gamla. Hur gamla blir plommonträd egentligen? Någon som vet.

För övrigt ger trädet rikligt med frukt. Förra året fick vi slänga ca 80% pga plommmonstekel, men i år har vi försökt plocka bort alla angripna kart och frukter och kunde till sist njuta av ca 95 % maskfria plommon.
Huggorm
De där långa skotten kallas för vattenskott och de är ett försök av trädet för att kompensera för det ni klippt bort. Trädet försöker upprätthålla en balans mellan krona och rot. Alltså, desto mer ni beskär, desto mer vattenskott kommer ni få.
Bassam
Hej

1 Jag läste att plommonträd kan leva till 60 år,

2 Beskärning kan du göra nu, men ska du ta bort bara 1/3 del av grenarna länge.

H.Bassam
Gossen Ruda
Mitt Victoria växer också lite knasigt. Normalt skall man inte beskära som du skriver men ibland måste man. Korsande grenar är vanligt och bör tas bort, dessutom har trädet en benägenhet att få grenar i klungor som måste gallras. Så lite som möjligt dock.
tjohoa
Tack för svaren. Det verkar vara ett långsiktigt projekt att få ordning på det vårt ostyriga plommonträdet.
Jag har för mej att plommonträden som vi hade vid mitt barndomshem inte blev äldre än 35-40 år, men då kan jag kanske hoppas på att det här trädet hänger med längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon