Full version: Vitlök utsäde
susanne-79
Hej!
Letar efter ekologiskt vitlöksutsäde utan framgång. Någon som vet var på nätet jag kan hitta det?
Eller finns det någon giftfri hobbyodlare här som vill sälja till mig?
Susanne
Preussen
CITAT (susanne-79 @ 30-09-2013, 09:12) *
Hej!
Letar efter ekologiskt vitlöksutsäde utan framgång. Någon som vet var på nätet jag kan hitta det?
Eller finns det någon giftfri hobbyodlare här som vill sälja till mig?
Susanne

Hej susanne! Nej, jag säljer inget utsäde i form av lök men jag säljer topplökar. Tyvärr är de slut i år.
Här på odla finns några vitlökstrådar i diskussionsforumet och i början av dessa finns förteckning över återförsäljare. Bläddra där.
Törnviks frö är den största återförsäljaren i sverige hör med dem.
Masa är en användare på odla som säljer ev överskott. Kontakta honom.
Åke Truedsson säljer genom sin vitlöksklubb.
Gourmetgarage.dk och slangehvidloeg.dk är två danska försäljare, den sistnämda den enda mig veterligen som säljer ekologiskt utsäde.
Chili Linkan
http://lillafiskaregatanstradgardsbutik.e-...inguest&p=H

Dem har bara en sort som är eko dock.
Preussen
CITAT (Chili Linkan @ 06-10-2013, 01:49) *
http://lillafiskaregatanstradgardsbutik.e-...inguest&p=H

Dem har bara en sort som är eko dock.

Kul att dem utökat sortimentet. Jag har inte tidigare sett "morado" som utsädeslök säljas i sverige. När jag höstodlat från klyfta köpt i mataffär har det blivit sololök. Det är en creole (turban?) så jag hoppas utsädet odlats i liknande klimat som vårt. Oavsett, en väldigt god vitlök värd att testa.
Vallelado är nog en artichoke, dvs typ 1. Kul med nya sorter.
Preussen
Såg att gourmetgarage.dk har 30% rabatt på sitt sortiment fram till 20 oktober.
Mjärden
För min del är det inte så viktigt att den är ekologisk,(använder dock ingen konstgödsel i min odling) det viktigaste är att den ger bra skörd. Jag har tidigare köpt sättvitlök på Granngården, men de slutade att sälja
för två år sedan, så jag har köpt på ICA i stället, kanske inte så bra, men man tar det enkla alternativet många gånger.
Det börjar snart bli dags att sätta vitlöken, borde kanske köpa i specialaffärerna denna gång ?
Preussen
CITAT (Mjärden @ 14-10-2013, 10:12) *
För min del är det inte så viktigt att den är ekologisk,(använder dock ingen konstgödsel i min odling) det viktigaste är att den ger bra skörd. Jag har tidigare köpt sättvitlök på Granngården, men de slutade att sälja
för två år sedan, så jag har köpt på ICA i stället, kanske inte så bra, men man tar det enkla alternativet många gånger.
Det börjar snart bli dags att sätta vitlöken, borde kanske köpa i specialaffärerna denna gång ?

Det tycker jag om inte ditt ica säljer bra sorter odlade i ett klimat liknande vårt som dessutom inte bär med sig sjukdom. Det har länkats tidigare i denna tråd samt i andra trådar på odla. Närmare tillhands kanske finns ett plantagen eller blomsterlandet som säljer behandlat utsäde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon