|
Dessa kryp! Nu inför förestående höst och vinter kryper de rackarna ner så vi har ägnat helgen åt att bära ut dem. (Vi är djurvänner  ) För några år sedan var det samma visa, när hösten kom så gick sambon upp på vinden och trampade sönder boet. Men nu har de alltså återkommit till ett annat ställe av vinden. Det jag undrar är om det finns något medel, ogiftigt, som inte getingar gillar och som vi kan ha på vinden? I förebyggande syfte. Och varför är de getingarna som vi hittar så STORA? Är det drottningar allihopa? Vi har hittat ett fåtal mindre getingar. Pius
kentbra
30-09-2013, 08:24
Ättika brukar inte vaa så omtyckt. ställ upp ett par fat med ättika eller spraya lite uppe i nocken.
CITAT (kentbra @ 30-09-2013, 09:24)  Ättika brukar inte vaa så omtyckt. ställ upp ett par fat med ättika eller spraya lite uppe i nocken. Det är till våren du menar? Det låter ju jättebra, tack. Pia
Det är just drottningar som övervintrar tillsammans med larverna, de andra vuxna dör på hösten. Så om ni tar bort boet så finns ingen geting kvar som vaknar till våren. Bär ut boet till skogen om ni inte vill döda dem.
Eva 33c
30-09-2013, 09:43
CITAT (Pius @ 30-09-2013, 09:18)  Och varför är de getingarna som vi hittar så STORA? Är det drottningar allihopa? Vi har hittat ett fåtal mindre getingar.
Pius Om jag har förstått det rätt så dör alla getingar på hösten utom de befruktade honorna, som övervintrar i nån vägg eller så och sedan startar ett nytt samhälle nästa vår. Kanske ska ni bevaka vinden på våren och ta bort getingboet när det är litet. Förhoppningsvis byggs då eventuella nya samhällen nånstans där de känner att de får vara ifred? (sylvia hann före ser jag nu)
CITAT (Sylvia @ 30-09-2013, 10:37)  Det är just drottningar som övervintrar tillsammans med larverna, de andra vuxna dör på hösten. Så om ni tar bort boet så finns ingen geting kvar som vaknar till våren. Bär ut boet till skogen om ni inte vill döda dem. Oj då, så då kan det vara drottningar allihopa. Förra gången, för flera år sen, på hösten, då gick sambon upp på vinden och petade ner boet på golvet och trampade sönder det. Då återkom inga getingar. Men nu, flera år senare, har det surrat hela sommaren på ett annat ställe under taket. Bara för honom att invänta kyligare väder och sen göra om proceduren. Ättika ska vi absolut använda oss av. För getingar inomhus vill vi inte ha, katterna vill gärna leka med de surrande "leksakerna" och den yngsta katten har inte förstått att de är farliga. De äldre katterna har blivit bitna i tassen så de är försiktigare. Pius
Gossen Ruda
30-09-2013, 10:43
Du menar väl stuckna i tassen?  Det är bara nästa års drottningar som övervintrar och då sällan eller aldrig i boet. Att ta bort det gamla boet har ingen betydelse, vill de unga drottningarna bygga där så återkommer de. Man kan kolla på våren och ta bort de nya bona inklusive drottningarna. Eller täta huset.
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2013, 11:43)  Du menar väl stuckna i tassen?  Det är bara nästa års drottningar som övervintrar och då sällan eller aldrig i boet. Att ta bort det gamla boet har ingen betydelse, vill de unga drottningarna bygga där så återkommer de. Man kan kolla på våren och ta bort de nya bona inklusive drottningarna. Eller täta huset. Hm, jo jag kan ju jaga upp sambon på vårkanten för att spana. Nä täta på vinden ska man väl inte göra, där ska det väl vara ventilerat har jag för mig att sambon, snickaren har sagt. Tack allesammans, nu har jag lärt mig lite mer om de randiga flygande "vännerna". Pius
kerstinbern
30-09-2013, 11:21
Om ni ändå inte vistas på vinden så är ju också frågan varför man vill ha bort getingbona? Getingar är ju rovdjur som gör mycket nytta genom att döda andra insekter.
CITAT (kerstinbern @ 30-09-2013, 12:21)  Om ni ändå inte vistas på vinden så är ju också frågan varför man vill ha bort getingbona? Getingar är ju rovdjur som gör mycket nytta genom att döda andra insekter. Jo om de bara höll sig där så fick de så gärna vara där. Men de kommer ner till våningen under och in genom fönstrena på sommaren. Nu i helgen har vi haft fullt sjå med att lyfta ut dem, säkert 20-30 stycken var dag. Och kvart över sex i morse hittade jag en på golvet med alla tre katterna runt om. Så då slog jag ihjäl den, tyvärr. Nyss när jag kom hem var det åter igen en på toa, den bar jag ut. Så jag är ganska så trött på dem. Pius
Gossen Ruda
30-09-2013, 12:26
Man kan täta alla springor och hål med finmaskigt nät. Att slå ihjäl getingar nu på hösten gör inget, de skall snart ändå dö. Utom drottningarna men de brukar finnas och räcka till ändå.
CITAT (kerstinbern @ 30-09-2013, 12:21)  Om ni ändå inte vistas på vinden så är ju också frågan varför man vill ha bort getingbona? Getingar är ju rovdjur som gör mycket nytta genom att döda andra insekter. Fast jag har hört/läst att andra kryp kan ta över ett övergivet getingbo och därför är det bra om man tar bort dem i de fall de sitter i t ex hus. Undrar förresten om det inte var här i en tråd som jag själv startade för jag hade ett getingbo förra året som satt lite dumt...  Vet att det stod med i protokollet från besiktningen av vårt hus när vi köpte det att det fanns gamla getingbon som borde tas bort.
Lite OT men appropå att krypa in i värmen... Vi har haft en korsspindel på vår förstukvist hela sommaren, uschligt kryp men ändå intressant. Spindeln har bara blivit större och större. Förra helgen sa min man att vi borde nog omlokalisera henne (antar av någon anledning att det är en hona). Dagen efter var hon puts väck, nätet tomt, och så är det fortfarande. Antagligen har hon hittat något varmare ställe att övervintra på, troligen har vi därför en korsspindel inne på vinden med en kropp stor som en femtiöring, benen tillkommer.
Senaste nytt på getingfronten. Igår kväll trampade jag på en geting som kröp på en matta. Himmel vad ont det gjorde. Jag har inte blivit stungen sen jag var liten och var orolig för hur jag skulle reagera, så jag ringde sjukvårdsupplysningen. Men inte blev jag så mycket lugnare, "-Har inte luftvägarna svullnat igen på några timmar så är det lugnt". Det som sen var märkligt var att det värkte i foten under flera timmar, fast den svullnade inte. Numera använder jag tofflor. Dagens första inomhus-geting åkte ut via ett glas, ingen ska säga att jag är långsint. Pius
malcolm
01-10-2013, 14:20
Jag blev attackerad av getingar för några år sedan när jag skulle byta ut stuprör och hängrännor på baksidan av huset,har ingen aning om varifrån de kom men de hade förmodligen ett bo någonstans på vinden. Ringde Anticimex men de gjorde inga utryckningar för ospecifierade getingbon, getingarna dog väl på vintern sedan och jag har inte sett några getingsvärmar sedan dess. Dessa krabater var minst sagt ettriga och de kröp in i de handskar jag hade på mig och gav mig några rejäla stick som jag hade ont av i över en vecka.
[attachment=78912:GOATINGS.JPG]
Hej ! Jag har oxså haft problem med getingar på vinden. Mycket obehagligt om man ska leta efter något där uppe och det börjar surra kring huvudet. Det vi gör är att på våren när dom övervintrande drottningarna letar efter ställe att bygga nytt bo på är att hålla vindsluckan öppen och ha en lampa tänd nedanför luckan. Det som då händer är att drottningen på vinden som letar bo flyger mot det starkaste ljuset när det är dax att flyga ut. Flyger ner i bostaden och mot ett fönster där vi kan "eliminera" henne.
Usch och fy, vill INTE ha någon av luckorna till vindarna stående öppna in till bostaden! Då skulle det komma in både det ena och det andra. Dessutom har vi våra sovrum precis där luckorna är. Annars är ju idén bra, rehn.
"Kilar" de aldrig vidare? Idag hittade jag 1 geting i morse och igår 4.
Jag trodde jag kunde sparka av mig tofflorna snart (hatar att gå i tofflor).
Pius
Gossen Ruda
03-10-2013, 16:23
Du får nog vänta tills det blir ordentligt kallt, minusgrader även på dagen. Jag har koll på två getingbon på landet. Ett i en skogsbacke det det åtminstone i helgen var god trafik. Så ett i mitt uthus, i ett utrymme ovanför toalettutrymmet där jag hade hoppats få fladdermöss. Där var sån trafik att det hade behövts en trafikpolisgeting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|