rehn
Hej !
Har just köpt ett ställe där jag tänker anlägga ett ( förhoppningsvis stort ) trädgårdsland med i huvudsak "ätbara" växter.
Jorden är fin mosand, fn. beväxt med mest brännässlor och lupiner + div annat ogräs. Det svarta matjordslagret är 2-3 dm. Under detta ren fin gul-vit sand.
Behöver lite råd hur jag ska gå tillväga för att komma igång med minsta möjliga ansträngning( jag är lat ).
Den större delen tänkar jag täcka med vad jag kommer över för att kväva ogräset, Funderar på att spruta en del med roundup, Detta på den delen som jag inte odlar på 2014.
Förslag på växter att starta med mottages. Tänker börja med jordärtskockor, lite potatis och andra rotfrukter. Bör vara sådant som klarar konkurrensen med ogräset som jag antar kommer att vara besvärligt första året. Tacksam för fler förslag på grönsaker och andra tips på hur man startar en odling i mosand. Har endast odlat i lera tidigare.
Piccante
Med ett så tjockt matjordslager kommer du inte ha några större problem att odla något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon