Bananmannen
1. Jag köpte paprika i en affär, tog ut kärnorna satte dem i jord för snart ett år sedan, odlade upp dem så att de nu har varit stora, röda och fina i ett par veckor. Den förra jag käkade var dock helt utan kärnhus! Vad beror det på? Har bara ätit en av dem än så länge, så vet inte om alla blir så ... men det kanske ni vet?

Hur löser man i sådana fall det här problemet?

2. Jag vet ju att kärnor ska torkas innan man odlar dem.
2a Hur länge kan man torka dem? Kan jag ta ut några kärnor ur äpplen nu och sedan odla dem om några år?

Best Regards.
Banan Mannen.
RibesRubusVitis
Det varierar tydligen väldigt, men det finns exempel på frön som lagrats i hundratals år och sedan grott:
http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...n-man-sa-206660
Piccante
I litteratur jag läst rekommenderar de att vattenhalten ska vara under 7% i fröer som ska förvaras torrt eller frysas. Har man fröer som är fuktigare i tex en tät burk kan de mögla. Nu är det kanske inte så lätt utan fuktmätare att veta när man når rätt vattenhalt men man får väl torka fröer på känn. De ska iaf inte kännas fuktiga eller vara kletiga utan torra och lätta. Paprika/ chilifrö som jag tar själv låter jag torka på hushållspapper framme några dagar.
rosita
Det händer hos mig ibland, att paprikorna är utan fröhus.

Preussen
CITAT (Bananmannen @ 30-09-2013, 14:02) *
1. Jag köpte paprika i en affär, tog ut kärnorna satte dem i jord för snart ett år sedan, odlade upp dem så att de nu har varit stora, röda och fina i ett par veckor. Den förra jag käkade var dock helt utan kärnhus! Vad beror det på? Har bara ätit en av dem än så länge, så vet inte om alla blir så ... men det kanske ni vet?

Hur löser man i sådana fall det här problemet?
2. Jag vet ju att kärnor ska torkas innan man odlar dem.
2a Hur länge kan man torka dem? Kan jag ta ut några kärnor ur äpplen nu och sedan odla dem om några år?
Best Regards.
Banan Mannen.

1. Du köper sortäkta frö så att du vet vad du får. Ska du inte ta frö går det med F1-hybrid. Om du köper vilken paprika som helst så är möjligheten stor att det är en hybrid.
2a. Man torkar frön för att kunna förvara dem. Är frukten mogen finns grobarheten oavsett.
2b. Äpple förökar man inte genom frö såtillvida du ej bryr dig om sortäkthet, det kan bli riktigt kalle anka av det. Äpple förökar du vegetativt, dvs via tex ympning. Men visst, du kan torka äpplefrö och förvara dem torrt, svalt och mörkt för att så om några år.
Bananmannen
CITAT (Preussen @ 01-10-2013, 10:35) *
1. Du köper sortäkta frö så att du vet vad du får. Ska du inte ta frö går det med F1-hybrid. Om du köper vilken paprika som helst så är möjligheten stor att det är en hybrid.
2a. Man torkar frön för att kunna förvara dem. Är frukten mogen finns grobarheten oavsett.
2b. Äpple förökar man inte genom frö såtillvida du ej bryr dig om sortäkthet, det kan bli riktigt kalle anka av det. Äpple förökar du vegetativt, dvs via tex ympning. Men visst, du kan torka äpplefrö och förvara dem torrt, svalt och mörkt för att så om några år.

Jag är otroligt tacksam för hjälpen, men jag hänger inte med i ditt avancerade språk.

1. Menar du att "hybridpaprikor" inte ger paprikor med kärnhus?

2a. Vad menar du med "Är frukten mogen finns grobarheten oavsett"?

2b. Nu har jag plockat en massa äpplen. Du menar alltså att de äpplen som kommer upp ur de frön jag sätter kan bli precis vilken sort som helst?
RibesRubusVitis
Jag tolkar Preussen så här (och instämmer):
1 För att vara säker på resultatet ska du köpa nya fröer varje gång. Använder du köpta paprikor eller frön från egenodlade, sker en ny blandning av gener, till och med om växten pollinerat sig själv. Kärnhus kan det nog bli av alla sorter, och ibland inga alls.
Jag märker på min chili att varje ny generation smakar mildare än den förra. Fick vrålstarka frukter av en kolonigranne, och behövde bara strimla en centimeter i baconröran men efter några år kan jag använda en halv frukt utan problem. Den framavlade egenskapen, styrkan, tenderar att spädas ut. För varje lyckad korsning måste växtförädlarna kassera många fler.
2a Om du låter paprikan mogna ordentligt blir fröna grobara. Frukten kan ätas långt tidigare och är då i regel mildare. Om fröna inte torkas kan de börja mögla och ruttna. Grobarheten beror på mognadsgraden, inte fuktnivån.
2b Även äpplekärnor har nyblandade gener med alla möjliga egenskaper. Det är som att blanda en stor kortlek, där bara vissa kort delas ut i given. Flertalet korsningar blir sämre än föräldrarna; växtförädlarna kan öka sannolikheten genom att hålla koll på vilka egenskaper som är ”dominanta” och försöka att para ihop sådana sorter. Men ändå måste man förkasta de flesta, och dessutom vänta många år innan man vet vilka som är lyckade på sikt, ger bra frukt och är härdiga etc.
Piccante
Jag tror det kan finnas 2 klargöringar till att paprikan inte fick kärnhus.
1) antingen är fröerna du tog från en köpt hybridsort och de ger inte alltid fertil avkomma. Du har fått en partenokarp paprika där frukten utvecklas utan att den bildar fertila frön.
2) eller så har pollineringen varit dålig så den bildat en frukt men inga fröer.

Hybridisering är lite knepigt men man kan lite förenklat säga så här. Om man vill ha en paprika med en viss egenskap låt säga stor och söt då kan man försöka få fram en sådan med traditionell selektion dvs man tar de frukter man är mest nöjd med varje år och skördar endast deras fröer och sår till nästa säsong. Så försöker man renodla dom så att alla avkommor blir likadana med tiden.

Eller så skapar man en F1-hybrid och då kan man ta en "mamma" paprika som är stor men kanske smaklös och korsa med en annan paprika "pappa" som är söt men liten. Sen tar man pollen och överför från den ena plantan till den andra och hoppas på lyckat resultat. Den korsning man får blir då förhoppningsvis både stor och söt. Fröerna från denna är F1 dvs generation etts frö och de kommer likna moderplantan och ge upphov till likadan frukt.

Det knepiga sen är att hybrider ibland blir sterila om man försöker odla dom vidare. Det kan bero på att de sorter man använt från början har olika kromosomantal eller helt enkelt är så pass olika i sitt genom att när DNA kombineras om så uppstår fel.
Bassam
Hej

Det är bättre att man köpa frö istället för använda sin frö, på den här sätt kan man undvika ärv blandning så behöver inte kasta ut sin jobb istället för att köpa frö, de plant skolor jobba mycket hård för att undvika ärv blandning och ger kunden bra frö.

H.Bassam
maski hallonen
CITAT (Piccante @ 15-10-2013, 16:23) *
Eller så skapar man en F1-hybrid och då kan man ta en "mamma" paprika som är stor men kanske smaklös och korsa med en annan paprika "pappa" som är söt men liten. Sen tar man pollen och överför från den ena plantan till den andra och hoppas på lyckat resultat. Den korsning man får blir då förhoppningsvis både stor och söt. Fröerna från denna är F1 dvs generation etts frö och de kommer likna moderplantan och ge upphov till likadan frukt.

Det knepiga sen är att hybrider ibland blir sterila om man försöker odla dom vidare. Det kan bero på att de sorter man använt från början har olika kromosomantal eller helt enkelt är så pass olika i sitt genom att när DNA kombineras om så uppstår fel.

Väldigt intressant tråd.

Tyvärr så fattar jag inte hur vissa saker hänger ihop , om någon kan förklara lite enkelt skulle det vara underbart

Vad är pappa resp mamma planta? Hur se skillnad?

Vad har mamma pappa och pollen med kärnorna i frukten att göra

Om man planterat kärnor från en riktigt stark frukt, kan den nya plantans frukter alltså bli betydligt svagare , eller t.o.m fruktlös ?

Piccante
CITAT (maski hallonen @ 15-01-2014, 14:54) *
Väldigt intressant tråd.

Tyvärr så fattar jag inte hur vissa saker hänger ihop , om någon kan förklara lite enkelt skulle det vara underbart
Vad är pappa resp mamma planta? Hur se skillnad?

Vad har mamma pappa och pollen med kärnorna i frukten att göra

Om man planterat kärnor från en riktigt stark frukt, kan den nya plantans frukter alltså bli betydligt svagare , eller t.o.m fruktlös ?

Jag ska försöka förklara enkelt annars får du fråga igen:
1) När det gäller växter så är de så fundamentalt annorlunda gentemot djur, så bortse från allt du vet om befruktning hos däggdjur. hos växter finns ingen "mamma och pappa" i regel då ca 70% av alla växter är dubbelkönade. Hos paprika (liksom hos släktingen tomat) är blomman dubbelkönad och har både en pistill (honligt organ) och ståndare som man då kan säga motsvarar han-organ då de släpper ifrån sig pollen som är könsceller som kan förflytta sig. Jämför ägg/ spermier hos människor.

2) När ett pollenkorn antingen helt passivt blåser iväg eller kommer med ett bi eller annat djur till en blomma och fastnar på pistillen växer en pollenslang ut ur pistillen och pollenkornets genmaterial förs genom pollenslangen till ovariet (äggcellen) i fruktämnet under pistillen och där sker en sammansmältning dvs befruktning. Fröet (kärnan/ nöten) är ju det som bildas efter befruktningen och är en spridningskropp för att sprida nya individer.

Om det inte sker en befruktning så blir det inga fröer. Men däremot kan det ändå bildas en frukt. Frukten bildas nämligen inte av den befruktade "äggcellen" utan av en somatisk cell (kroppscell) i moderplantans placenta som befruktats. Växter har nämligen en dubbel befruktning så sterila frukter/ bär bildas ibland.

3) Om du planterar en kärna från en stark frukt som inte är homozygot dvs bara har anlag för "stark" smak så kan andra anlag slå igen ja. En F1-hybrid kommer ge varierande avkomma men inte en sortäkta.

maski hallonen
Tackar för förklaringen , har läst i genom ett par gånger, ska läsa ett par gånger till , det gäller ju att försöka
visualisera det du skriver för att förstå.

Hur gör man då om chilisar skulle börja blomma innan sommaren då man tänkt ställa ut dem på altanen t.ex

Avsaknaden a bin alltså, ska man skaffa nån rejäl fläkt och blåsa på blommorna för att efterlika en blåsig dag ute , eller kan man ta t.ex en pensel och försöka efterlikna binas beröring av blommorna

och så viktigaste frågan , hur eller vad ska man göra för att säkerställa att man får någotsånär samma smak & styrka på chilis som man planterar i nästa generation?

Det måste väl finnas ett sätt , de stora odlarna som levererar till livsmedelsindustrin antar jag är självförsörjande , annars borde väl lönsamheten påverkas rejält enligt min teori??

Piccante
CITAT (maski hallonen @ 15-01-2014, 16:20) *
Tackar för förklaringen , har läst i genom ett par gånger, ska läsa ett par gånger till , det gäller ju att försöka
visualisera det du skriver för att förstå.

Hur gör man då om chilisar skulle börja blomma innan sommaren då man tänkt ställa ut dem på altanen t.ex

Avsaknaden a bin alltså, ska man skaffa nån rejäl fläkt och blåsa på blommorna för att efterlika en blåsig dag ute , eller kan man ta t.ex en pensel och försöka efterlikna binas beröring av blommorna
och så viktigaste frågan , hur eller vad ska man göra för att säkerställa att man får någotsånär samma smak & styrka på chilis som man planterar i nästa generation?

Det måste väl finnas ett sätt , de stora odlarna som levererar till livsmedelsindustrin antar jag är självförsörjande , annars borde väl lönsamheten påverkas rejält enligt min teori??

Blomning inomhus och i växthus är ju problematisk därför att pollineringen blir sämre men det räcker oftast att skaka lite på plantan så kommer det alltid något pollen på var pistill. Annars kan man med en mjuk pensel pollinera blommorna för hand.

enklaste sätt att få samma avkomma är att odla sortäkta sorter och inga hybrider. Under förädlingen har man valt bort alla plantor som gett avvikande egenskaper och det sägs att chili blir "ren" sort efter ca 7-8 generationer. Hybridsorter är alltid märkta med F1 så undvik att köp dom om du alltid vill ta egna frö. Viss korsning kan ju ske om man odlar många sorter nära varandra men risken är inte så stor eftersom de flesta kommer pollineras med sitt egna pollen.

maski hallonen
Ok!

Så när det kommer blommor så ska man sära olika varianter från varandra,

Skulle du våga dig på att gissa vad det blir av med mina habaneros som jag jag kärnade ur en riktigt stark och fin röd mogen frukt , den kom från ica och var märkt med ursprungsland mexico,

antar att dessa odlare har stora ytor med endast en sort där de odlar , och inte blandar som hemma amatörer som mig

hur stor chans i % : att de blir lika starka som frukten jag köpte
: att de blir svagare
: att frukten uteblir
Piccante
CITAT (maski hallonen @ 15-01-2014, 17:14) *
Ok!
Så när det kommer blommor så ska man sära olika varianter från varandra,

Skulle du våga dig på att gissa vad det blir av med mina habaneros som jag jag kärnade ur en riktigt stark och fin röd mogen frukt , den kom från ica och var märkt med ursprungsland mexico,

antar att dessa odlare har stora ytor med endast en sort där de odlar , och inte blandar som hemma amatörer som mig

hur stor chans i % : att de blir lika starka som frukten jag köpte
: att de blir svagare
: att frukten uteblir

Utan att veta vilken sort det är, om det är en hybrid eller ej så kan man inte göra en sådan förutsägelse. Sen är smak och styrka så mycket mer än genetik. Även om frukten får sin moderplantas utseende så beror också smaken på odlingsförhållanden som gödning och vatten samt hur varmt och hur mycket solljus den får. Inom varje sort finns alltid en naturlig variation med ta t.ex. Piemento Padron som kallas "rysk roulette-chili" därför att bara några frukter blir riktigt starka medan de flesta har en behaglig styrka men du vet aldrig hur de smakar innan du biter i dom. Generellt sägs att ju mer vatten de får ju mildare blir frukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon