lollipoppan
30-09-2013, 14:58
Jag är nybörjare inom den underbara odlarkonsten och har i år odlat bl.a 2 sorters bönor; borlotti och anellini giallo. Nu undrar jag om det är farligt att äta bönor som är omogna? Jag har nämligen läst för länge sedan något om giftiga bönor och det har satt sig det där med giftigt men tyvärr inte resten av det som stod skrivet.... Så alltså: hur vet jag säkert att mina bönor är mogna och är det farligt om man äter en böna som inte är mogen??? Tacksam för all hjälp!
Man ska inte äta OKOKTA bönor. Det tror jag inte att du menar... alltså att du äter bönor såsom man äter t.ex. sockerärtor, direkt från plantan?
Hur outvecklade ("omogna" på det sättet) bönskidorna än är, så kan man plocka dem och koka till mat.
Eller hur menar du?
lollipoppan
30-09-2013, 20:56
Nej jag menar inte att äta råa utan koka dem. Kan jag då lugnt plocka mina fina anellini giallo och provsmaka dem? För Borlottin behöver väl torkas först eller?
Eva i Västerås
01-10-2013, 07:53
Borlotti är en perfekt "allt-i-ett"-böna. Man kan koka skidorna som bryt/skärbönor innan bönorna börjat växa. dom är bara liiite trådiga. Man kan sprita och använda färska bönor när dom börjat svälla upp och man kan torka mogna bönor. Bara man lagar till dem är de jättegoda. Jag gör hummus av färska bönor, eller steker dom med vitlök och paprikapulver. Jättegott!
lollipoppan
01-10-2013, 21:09
Tack för svaren!!
Angående bönors giftighet. Fick en fråga från en vän som jag inte kunde svara riktigt på. Bönskidor (brytbönor och skärbönor), går de att äta råa? Är det någon som brukar göra det?
Bönfröna är ju giftiga om de är råa, och ska kokas innan ätning, men hur är det med skidorna? Är det bara bönfröna som är giftiga eller även skidorna?
Bondbönor tillhör inte släktet bönor (Phaseolus) utan vickersläktet (Vicia), är bondbönor också giftiga innan kokning?
Eva i Västerås
03-10-2013, 12:52
Jag tillagar alltid bondbönor, liksom alla andra bönor.
Vicker-släktet har både giftiga och "ogiftiga" arter, och jag är lite feg.
Är det någon som vet varför böngroddar kan ätas? Undrar jag som tycker om böngroddar.
Eva i Västerås
04-10-2013, 11:22
Men böngroddar lagar jag alltid till...
Wokar eller snabblagar på annat vis, så dom värmts upp.
Just för att det är råa bönor. Tror i och för sig inte bönors giftighet är värre än att man kan bli öm i magen, men det är onödigt.
Annars äter jag groddar råa.
Så är det nog. De böngroddar i burk är förståss tillagade, tänkte inte på det.
Hej
böngroddar har E. bakterier - E. coli, E. bakterier - E. coli kan leda till njursvikt.
H.Bassam
Jag äter alltid mängder av brytbönor vaxbönor, purpurbönor, höga och låga råa i sallader hela sommaren utan symptom.
Är det verkligen så att de giftiga ämnena finns i sådan koncentration att det verkligen spelar någon roll? Eller är det något som finns men som i praktiken inte spelar någon roll.
Måste jag börja koka min sallad nu??
Solstormig
08-02-2014, 09:01
CITAT (Bassam @ 04-10-2013, 17:59)

Hej
böngroddar har E. bakterier - E. coli, E. bakterier - E. coli kan leda till njursvikt.
H.Bassam
De har inga farliga bakterier om man groddar själv och använder rent vatten. Det kommer ju larm om smitta i importerade groddar ibland, de har sköljts med förorenat vatten. Dem ska man nog passa sig för.
Har aldrig hört att någon blivit sjuk av groddar som groddats i Sverige. Rätta mig om jag skulle ha fel.
hej
I sverige finns farliga groddar, det är naturligt, men om det är lite, så kan vi inte räkna dem som farligt i Sverige.
H.Bassam
Solstormig
09-02-2014, 07:04
Det var nytt för mig, har aldrig hört talas om det tidigare. När och var har det funnits bakterier i groddar odlade i Sverige?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.