lollipoppan
30-09-2013, 14:58
Jag är nybörjare inom den underbara odlarkonsten och har i år odlat bl.a 2 sorters bönor; borlotti och anellini giallo. Nu undrar jag om det är farligt att äta bönor som är omogna? Jag har nämligen läst för länge sedan något om giftiga bönor och det har satt sig det där med giftigt men tyvärr inte resten av det som stod skrivet.... Så alltså: hur vet jag säkert att mina bönor är mogna och är det farligt om man äter en böna som inte är mogen??? Tacksam för all hjälp!
Man ska inte äta OKOKTA bönor. Det tror jag inte att du menar... alltså att du äter bönor såsom man äter t.ex. sockerärtor, direkt från plantan?
Hur outvecklade ("omogna" på det sättet) bönskidorna än är, så kan man plocka dem och koka till mat.
Eller hur menar du?
lollipoppan
30-09-2013, 20:56
Nej jag menar inte att äta råa utan koka dem. Kan jag då lugnt plocka mina fina anellini giallo och provsmaka dem? För Borlottin behöver väl torkas först eller?
Eva i Västerås
01-10-2013, 07:53
Borlotti är en perfekt "allt-i-ett"-böna. Man kan koka skidorna som bryt/skärbönor innan bönorna börjat växa. dom är bara liiite trådiga. Man kan sprita och använda färska bönor när dom börjat svälla upp och man kan torka mogna bönor. Bara man lagar till dem är de jättegoda. Jag gör hummus av färska bönor, eller steker dom med vitlök och paprikapulver. Jättegott!
lollipoppan
01-10-2013, 21:09
Tack för svaren!!
Angående bönors giftighet. Fick en fråga från en vän som jag inte kunde svara riktigt på. Bönskidor (brytbönor och skärbönor), går de att äta råa? Är det någon som brukar göra det?
Bönfröna är ju giftiga om de är råa, och ska kokas innan ätning, men hur är det med skidorna? Är det bara bönfröna som är giftiga eller även skidorna?
Bondbönor tillhör inte släktet bönor (Phaseolus) utan vickersläktet (Vicia), är bondbönor också giftiga innan kokning?
Eva i Västerås
03-10-2013, 12:52
Jag tillagar alltid bondbönor, liksom alla andra bönor.