Jag har ett persikoträd av sorten Frost planterat på friland. Första vintern tog det stor skada men som tur var kom det två nya kraftiga rotskott som nu är över en meter. Egentligen kom det tre men det tredje kom under ympningsstället och var något helt annat så det tog jag bort. Inför den här vintern tänkte jag slå in trädet i först fiberduk och sedan säckväv för att öka på chanserna lite. Bor utanför Söderköping men tror jag ligger närmare zon 3 än 2. Vi har haft 5-6 minus på nätterna redan. Fråga är om jag ska packa in trädet redan nu eller vänta tills alla bladen ramlat av? Sen undrar jag också när det är dags att packa upp trädet igen ?
//Eva
Hej
det är bättre om du packa dem när de faller sina blad, men du ska komma ihåg att det är inte bara frost som skadar dem, men behöver skydda dem under vårvinter, på grund att mycket varm under dagen, så rötterna kan inte sug tillräckligt vatten som träd behöver.
obs
Under vårvinter ska man täcka över rötter också,
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
01-10-2013, 19:20
Inte packa in det nu, och det hjälper föga vintern genom. Däremot kan det hjälpa mot uttorkning, vind, solen, temperatur skillnader.
Om du ändå vill packa in den så ska den inte ha bladen kvar. Att täcka marken runt rötterna är bra, luftigt material som hindrar tjälen.
Tack för era svar. Jag väntar tills bladen ramlat. Rötterna är täckta med ett tjockt lager grenklipp från kompostkvarnen.
//Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.