Diana
Hejsan!

Jag har i år sått palsternackor som har grott och vuxit till sig bra men jag vet nu ej om de skall skördas i år eller om de skall övervintra innan de skördas?

Samma gäller purjolöken?

Tacksam för svar smile.gif
Eva i Västerås
Dom ska skördas i år. Nästa år växer dom upp och sätter frö.
Om du täcker över landet kan dom stå kvar och skördas vartefter.
Du kan skörda fram tills dom börjat växa och synas nästa år, och ev lämna någon för att ta frön.
Annars tar du upp alltihop nu och lägger det kallt men frostfritt i lådor med sand eller torv.

Samma princip gäller för jordärtskockor. Lämna några kvar i jorden. Dom växer och ger nya skockor nästa år.
persilja, särskilt krusig, kan också stå kvar. De som lyckats övervintra kan man skörda nästa vår, tills de går i blom.

Fast jag brukar vilja gräva om på hösten, så jag tar upp allt, tömmer landet och gräver om. Sedan sätter jag skockor och persiljeplantor där jag vill ha dom nästa år, så jag får byta växtplats.
kerstinbern
Purjolöken tål en hel del frost och kan stå kvar ute om man har mycket, så kan man skörda efter hand
Diana
Tusen tack för denna bra information! Då vet jag smile.gif
/Diana

CITAT (Eva i Västerås @ 01-10-2013, 11:06) *
Dom ska skördas i år. Nästa år växer dom upp och sätter frö.
Om du täcker över landet kan dom stå kvar och skördas vartefter.
Du kan skörda fram tills dom börjat växa och synas nästa år, och ev lämna någon för att ta frön.
Annars tar du upp alltihop nu och lägger det kallt men frostfritt i lådor med sand eller torv.

Samma princip gäller för jordärtskockor. Lämna några kvar i jorden. Dom växer och ger nya skockor nästa år.
persilja, särskilt krusig, kan också stå kvar. De som lyckats övervintra kan man skörda nästa vår, tills de går i blom.

Fast jag brukar vilja gräva om på hösten, så jag tar upp allt, tömmer landet och gräver om. Sedan sätter jag skockor och persiljeplantor där jag vill ha dom nästa år, så jag får byta växtplats.

Tusen tack! Då vet jag smile.gif

/Diana

CITAT (kerstinbern @ 01-10-2013, 12:54) *
Purjolöken tål en hel del frost och kan stå kvar ute om man har mycket, så kan man skörda efter hand
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon