Full version: Mamma ringde nyss
Klint
Hon åkte ner inatt för att tillbringa vintern där. 29gr! Ja vad härligt, hoppas det håller sej tills vi åker å hälsar på i nov.
gunsta
[quote name='Klint' date='02-10-2013, 11:55' post='1662303']
Hon åkte ner inatt för att tillbringa vintern där. 29gr! .....

Hälsa mamma och säg att det gjorde hon förbaskat rätt i smile.gif
Peztis
Var i Spanien bor mamma, Klint?
Klint
Torre Vieja det ligger ca 10 mil söder om Allicante verkar vara många spanjorer som har sommarställe där. En hel del norska, svenskar, finländare, engelsmän och tyskar finns också!
Peztis
Det är en av de städer där även Svenska Skolan finns så det säger väl en hel del om att det finns många svenskar där.
kerstin z5-6
Perfekt!! kan jag gå i tidig pension i år ?? Då tänker jag bosätta mej nånstans vid Costa de la Luz- mot sevilla vid kusten
Klint
Ja det är iallafall perfekt för mamma, skönt klimat, och 3 odlingssäsonger, hon har många vänner där och allt är mer avslappnat och lugnt där även om hon har ett mycket socialt liv .
Kerstin jag tittade på kartan och jag brukar säja att Spanien inte har nån västkust, men det måste väl vara västkusten?
Vet ni var ni ska bo Peztis?
kerstin z5-6
Ja , strax innan gränsen mot Portugal startar , det området ha ett aldeles speciellt ljus .

Tyvärr tar det tid innan jag kan börja övervintra där smile.gif
Peztis
Klint, vi planerar att hyra något kring Fuengirola (nära Malaga) i ca ett år och sedan får vi se var vi tar vägen.
Motti
Låter härligt med 29 grader Klint !men bra varmt är det .Men å andra sidan slipper man jobba så är det helt okej ju ! Min man var ju i Kina och jobbade för någon månad sedan utanför Shanghai ,de hade 43 grader inte så skönt att jobba i ,ska tilläggas att de inte hade haft så varmt på 40 år där . För älskade jag värme och att sola ,nu mer har jag en tendens till att njuta av skuggan mer än av solen flirting.gif
Huggorm
Spanien är ett torrt land så värmen där är inte lika tryckande som i ett regnigt land som kustnära delar av Kina.

Spanien har ju varit ett vanligt land att flytta till efter pensionen men jag hör om allt fler som väljer Portugal nu.
caprifol
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-10-2013, 17:12) *
Ja , strax innan gränsen mot Portugal startar , det området ha ett aldeles speciellt ljus .

Tyvärr tar det tid innan jag kan börja övervintra där smile.gif

Hav tröst... Åren går så rasande fort (och det är ju egentligen en nackdel när man börjar bli till åren). Jag har längtat länge efter att få övervintra på Kreta o nu är det dags! Har slutat jobba trots några år kvar t traditionella pensionsåldern och åker om ett par veckor. Enkel biljett... Det blir ett första test på hur det kommer att kännas att vara borta hemifrån mer än ett par veckor. Det kan ju bli långtråkigt, kanske hemlängtan o s v.
mamamaggan
Låter underbart !

Funderar kring hur man gör för att t ex hyra en bostad i ett varmare land under vintern .

Vore snällt om den/de som kan ge tips svarar .
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 05-10-2013, 21:07) *
Låter underbart !
Funderar kring hur man gör för att t ex hyra en bostad i ett varmare land under vintern .

Vore snällt om den/de som kan ge tips svarar .

Blocket är en möjlighet

http://www.blocket.se/bostad/uthyres/utlan...p;ca=15&w=1
mamamaggan
Det är naturligtvis en variant men hur vet man att man inte blir grundluraad ?

Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 05-10-2013, 21:16) *
Det är naturligtvis en variant men hur vet man att man inte blir grundluraad ?

Du märker nog om det skulle ske rolleyes.gif
kerstin z5-6
jag skulle hyra via antigen en känd resebyrå , om man är försiktig , smile.gif De har resor vintertid för långliggare" på 4-20 veckor. Med ofta ok pris. Annars skulle jag hyra via en uthyresfirma i landet. Man ska inte
betala för man kommit dit efter en snabb med dock besiktning) och kontraktet ska vara ok.

Har hyrt bostad många gånger på det senare viset utan problem. Blocket är tveksamt och begränsat.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 05-10-2013, 21:25) *
Du märker nog om det skulle ske rolleyes.gif

Du menar att jag märker det när jag kommer ner och det inte finns något hus/lägenhet ?
Peztis
Det finns ju lite olika konstellationer:
Företag som hyr ut lägenheter de äger
Företag som hyr ut där en privat person äger.
Företag som endast förmedlar kontakten till den som vill hyra ut.

Tror att mittenvarianten är rätt vanlig, det var så vi hyrde vårt boende under tre veckor förra året.
Mamamaggan, om du är intresserad av Marbella-området så har jag i alla fall en kontakt, en svenska som bor där. Du får skicka PM i så fall.
Klint
Det finns skandinaviska föreningar också, som förmedlar bostäder.Vi hyrde en toppenlägenhet via blocket de hade väldigt många bilder, och var noga med vem de hyrde ut till. Naturligtvis var det enklare för oss, då mamma tog kontakt med dem och var å tittade på lgh. Men kan man ordna boende hemifrån några nätter kan man själv kolla när man kommer ner. I TV finns enhenkel del att hyra.Mas Amigos tror jag finns på flera ställen. En kompis till mamma bodde på ett lägenhetshotell, nästa år bodde hon några dagar hos mamma och de gick runt och kollade hon visste ju att hotellet fanns men ville ha något annat. Hon hittade också en väldigt fin lgh, med perfekt läge.Många hyr ut för att täcka kostnaderna alltså behöver det inte bli så dyrt särskilt inte om man hyr en längre tid.
Innan mamma köpte reste de runt lite i Spanien, och hyrde på olika platser de stannade längre och längre tid 3mån var vanligt.
kerstin z5-6
Ja exakt och det lönar sig att ta flyg separat och boendet via annat bolag om man inte absolut måste ha ett svenskt resebolag bakom sig med svenska reseledare" ..
Klint
Nu har vi varit hemma några dagar sen vår Spanientripp.Vi skulle landa 23.50 men var försenade så vi var inte "hemma" förrän 02.30 då kom sopbilen,de har gemensamma soptunnor som står på vägarna de töms varje natt,mer om dem senare.
Vi har haft det väldigt skönt,bara gjort små korta utflykter med bil men man behöver inte köra långt för att köra igenom måånga rondeller!
och cyklat en del.Framför allt har vi vilat och umgåtts!
Var på en restaurang som annonserade om flamenco med en bild på ett vackert par i full mundering.Vi förväntade oss en show,men det var två killar som spelade och sen dansade allmänheten,men de var riktigt bra och genuint,det blir färre och färre som kan dansa det är få ungdomar som lär sej.

Men jag tänkte berätta om en del funderingar jag fick. När vi var i Spanien för ungefär 20år sen kunde man stå på takterassen och räkna till 50lyftkranar det byggdes överallt! Förra gången vi var där -09 stod alla byggen still.Men nu hade de börjat så smått igen,inte som förr men ändå.Nu är ju Spanien stort och vi var i ett område som är väldigt attraktivt men skillnaden märks.
Det är många som fått det sämre,arbetslösa får viss hjälp i 2år sen ingen ekonomisk hjälp.Bankerna tar tillbaks deras hus,och folk går runt bland sopor för att leta saker att sälja.De som kan köpa nytt eller renovera sina hus ställer gamla saker vid soptunnorna och det kommer alltid någon och plockar upp dem.Det är hela,rena och prydliga spanjorer som blivit arbetslösa.Någon pratade med ett par och frågade om de ville ha mat,de berättade att de letar saker att sälja för att kunna hyra sej någonstans att sova en natt.Det finns inga härbärgen eller sånt tydligen finns sk soppkök,men det blir kallt på nätterna i Spanien också.

caprifol,om du är kvar på odla vore det jättekul om du skrev något om hur du har det.
kerstin z5-6
Ja fastlandet lider verkligen av den ekonomiska nergången i världen nu, vissa länder som Holland påstår att de har kommit över det men inte fastlandet i Spanien. .Cyniskt kan man väl säja att det är köparens marknad nu, såg det sist våren 2013 och antagligen är det värre nu.
caprifol
Jodå Klint - jag är kvar på odla - hej hej!
Har haft - och har - en underbar tid på Kreta och det har inte blivit långtråkigt. Det beror förstås till stor del på att vädret varit helt fantastiskt och ovanligt stabilt för att vara i november. Under de första 3-4 veckorna såg vi knappt ett moln, och därefter har det bara varit några få regniga dagar. Fortfarande varmt, 22-24. Det blir dagliga långa promenader, simturer m m, och dagarna bara flyger iväg. Vi hade hoppats att i år kunna vara med i olivskörden, som vanligtvis äger rum nu, men det finns tyvärr nästan ingenting att skörda eftersom det varit så torrt. Frukterna är pyttesmå, så man avvaktar till efter årsskiftet och hoppas de tar sig. I övrigt är det lugnt och stilla, massor av hotell, tavernor och butiker på turistorterna har stängt för säsongen. Stränderna ligger öde.
Till första advent bär det hemåt, med 3 dagars uppehåll i Atén, men vi kommer snart att åka ned igen.
caprifol

Tillägg: Mycket glädjande är att Kreta haft den bästa turistsäsongen på många år. Gissar att det även gäller många andra öar. På Kreta har i alla fall allt varit uppbokat under sommarmånaderna (ryssarna har hittat hit) så ekonomin har fått en rejäl puff uppåt. Välkommet förstås, eftersom så många på ett el annat sätt har sin försörjning av denna näring. Självklart har löner, pensioner, skolor, vård och omsorg försämrats rejält den senaste tiden, men så krisigt har det inte varit här, eftersom man till så stor del är mer el mindre självförsörjande när det gäller maten. Betydligt tuffare i de större städerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon