Kraljica
Bor i zon 3-4 och har precis fått hem rosor från odla. De har stått i en hink vatten i källaren sedan igår och jag tänkte få dom i jorden idag efter jobbet. Det jag lurar på är att vi har frost varje natt nu sedan någon vecka, och det känns ju inte snällt mot något nyplanterat... Är det bra att täcka dom med dubbelt lager fiberduk om nätterna? Eller gör jag det bara onödigt jobbigt för mig då?

Rosorna i fråga är Louise Bugnet, Jaques Cartier och Comte de chambord.
oliv
De rosor du har fått nu är i vila och kan planteras så länge det går att gräva i marken. Det gör inget att det är minusgrader i luften.
Kraljica
Tack! smile.gif
Bassam
Hej

Rosor som säljs i Sverige, de kan klara Sverige vädret, men det finns olika sorter som passar olika zonen, men det kostar ingenting om du gör täck över rötterna.

H.Bassam
Kraljica
Jag har inte täckt över dom, men nu har de vaknat och på alla fyra så ser man minst en "knopp" på någon av stammarna, så härligt att veta att dom lever och börjar göra nya grenar redan nu så de är i startgroparna nästa vår!
oliv
I min zon täcker jag inga rosor, jag har märkt att om de hamnar under ett lager löv - som jag brukar hälla över mina rabatter på hösten - då är benägenheten att utveckla svampsjukdomar större (bl a barkfläcksjukan).

Har man tåliga rosor behöver man inte täcka.
Kraljica
Fast du bor väl i zon 1 som det står? Där ska ju i princip allt överleva... Mina känsligaste rosor är Astrid Lindgren, men den ska ju klara zon 4, som jag ju bor i, så jag täcker nog åtmindstone dom senare. Men kanske det räcker med att bara kupa vanliga jorden någon decimeter och sedan granris på?
oliv
Andra som bor i högre zoner får kommentera hur man kan skydda känsliga rosor.

Min kommentar var menad att om det inte behövs (rosen är fullt härdig), då är det bättre att inte täcka därför att det visst kan göra mer skada än nytta. smile.gif
Ezereht
Jag brukade bo i zon 5, jag tyckte det möglade mycket om jag täckte. Dom som var känsliga lät jag ofta vara under vintern och täckte mot vårsolen på våren, samt vattnade lite om tjälen satt i länge eller våren var torr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon