Full version: Vilken sort?
Anma
Jag vet att frågan är nästan omöjlig att svara på men gör i alla fall ett försök. smile.gif

Någon som har en gissning på vad detta kan vara för äpplesort?

Mycket god.
Helt röd med vitt kött, som ett Snövit äpple.
Trädet planterat på 60- eller 70-talet i en norrförort till Stockholm.

gunsta
Kan du berätta lite mer om äpplet, skära itu det, dels 'vertikalt' och dels 'horisontellt' (om du har flera äpplen vill säga). Är det moget nu? Hur är trädet, stort eller litet?

Rödluvan en gissning, Lobo en annan ... men det finns många att välja på
Jan af Lisö
Rödluvan släpptes ut på marknaden 1994, så knappt i ett träd från 60/70 talet.

Lobo brukar drabbas av skorv, men kanske kan efter sommaren 2013 vara skorvfri pga den torra vädret. Pga den fina sommaren kan det vara flera äpplesorter som blir väldigt rödaktiga i år. Men Lobo är inte uteslutet i detta fall.

Mer info behövs, "mycket god" är ingetsägande då vi har olika smak. Men är det syrlig eller söt, hur doftar det ? Hur stort är det ?

Och skicka bild på flera äpplen så att den naturliga variationen framgår, inte bara av trädets finaste exemplar.
Anma
Tack för svar! Inte mitt träd, det finns 10 mil ifrån mig, men ska be om fler bilder. Vad jag vet nu i alla fall är att äpplena är lika röda varje år, mogna nu och faller barn i smaken. Räkna med att de är söta mer än syrliga. :-)
Peztis
Säker på det? Min son älskar syrliga äpplen! Vilket jag ju också gör...

Väldigt vackert är det, i alla fall! Ditt äpple, alltså.
Anma
Smaken är enligt senaste info söt-syrlig med frågetecken efter. smile.gif

Trädet är litet.
Peztis
Just det! Sa ju det! biggrin.gif
SteveH
Kan vara Ingrid Marie.
Anma
CITAT (SteveH @ 06-10-2013, 21:10) *
Kan vara Ingrid Marie.

Ägaren av trädet har uteslutit Ingrid Marie.
Jan af Lisö
CITAT (SteveH @ 06-10-2013, 21:10) *
Kan vara Ingrid Marie.

Ingrid Marie är helt smaklöst.
oliv
Ingrid Marie är väl inte alls smaklöst? Alla äpplen har smak, sedan är det väl en fråga om att äpplet ska vara ätmoget, varken mer eller mindre. smile.gif Men det här var ett sidospår, då detta redan uteslutits...
Gossen Ruda
Jag vet inte så mycket om äpplesorter, eller äppelsorter rolleyes.gif, men efter att ha konsulterat ett uppslag med sorter i dagens GP föreslår jag Summer Red. Kom från Kanada 1964.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon