Full version: Astrar som säljs nu
Klint
Tänkte fixa till något på trappen,ljungen kan stå hela vintern,men hur är det med astrar,de där silvriga trasselgrejorna hur är det med dem? Tipsa på nåt fint som står ett tag! Kan man knipsa av olvon tro eller vissnar de?
RitRat
Hur astrarna tål snö och kyla vet jag tyvärr inte.Enligt handeln går det hur bra som helst.

Men jag har en annan fundering om dem:

Jag har köpt några höstastrar och har dem i balkonglådor.
Men nu tänker jag testa att plantera dem i en tom pallkrage och se om de överlever vintern. I princip är de väl perenner vad jag vet. Vi får se vad som händer. Kanske dessa som säljs på hösten är bara slit-o-släng?
CillaM
Jag har gjort flera gånger att jag planterat astrarna i marken o här överlever de fint åt efter år o sprider sig också.
Eva i Skåne
Jag har också astrar i balkonglådorna i år + silvergrå trasselsuddar biggrin.gif

Jag frågade speciellt om astrarna och fick besked att dom är perenna och går utmärkt att plantera i rabatten när dom gjort sitt i balkonglådorna. Dock blir dom inte så låga när dom kommer nästa år eftersom dom är behandlade nu. ca § meter höga kommer dom troligen bli.

Det grå trasslet vet jag inte hur länge det håller, men dom ser likadana ut nu som för en månad sedan. Dock tror jag inte man kan ta vara på dom, men vet inte egentligen.
Belinda
Hejsan
Trasslet heter silvergirland tror jag;) den håller sig länge o skulle den torka så ser den likadan ut ändå.
Silverek är tålig ,likaså prydnadskål och skimmia är jätte fin.
Mvh biggrin.gif
RitRat
Silvergirland
http://www.bakker.se/is-bin/intershop.stat...SE/XL/94101.jpg
är väl släkt med silverek, är jag ganska säker på.
I så fall är den två-årig. Planteras i jorden sent på hösten, blommar med gula blommor nästa år, och blir mycket högre än första året.
Eva i Skåne
Då kanske jag ska ta vara på dom också smile.gif
RitRat
Men om jag planterar mina höstblommor ner i jorden nu, får jag ju lov att skaffa något annat till lådorna inför vintern.

Jaja, det får bli granris och mossa från skogen, och några rönnbärsklasar kanske.
Naturväxter är fina för det mesta.
Bassam
Hej
som jAG LÄSTE IDAG ATT FINNS OLIKA SORT I MARKNAD JUST NU TILLEXEMPEL:

: 'Lady in Blue', 'Jenny' och 'Alice Haslam'. Zon 5.
Aster sedifolius (syn. Aster acris)zon 6.
Aster x frikartii ZON 1+2 , MEN BEHÖVER TÄCKA RÄTTER FÖR DEM UNDER VINTER.
H.BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon