Jag kastade ut en fråga om persiljefrön för några veckor sedan. Jag tänkte att de kunde användas som kryddor. Men jag blev avrådd, eftersom fröna inte är så hälsosamma.
Men nu funderar jag på dillfrön, som jag också har i massor. Jag smakade på dem idag. Jättegoda!
Borde vara goda som kryddor i sallad och fisksoppa.
Någon som vet?
hattstugan
03-10-2013, 22:04
Avänds som krydda har jag för mig! Men inte i vilka maträtter!
Dillfrö finns väl i kryddhyllan i affären?
Javisst kan du använda dillfröna! Jag som bor på västkusten kokar krabba, hummer, kräfta med dillfrön i vattnet. Annars kan du använda dem där du vill.
Och glöm för all del inte att de dillfrön som ramlar ner i grönsakslandet nu i höst ger de allra bästa dillplantorna nästa år. Jag brukar sprida ut dillkronorna när de är mogna, och får på det sättet utmärkt dill, de plantorna blir mkt bättre och livskraftiga än dem man sår på våren från påse...
Eklo, det borde ju innebär att att höstsådd av dill är att föredra?
Har också hört det där att om man låter dill gå i blom och låter dem vara så blir det mycket bättre än den raka raden i landet.
Hej,
Ja, förmodligen är det bättre med höstsådd av dill, men möjligen är det nog så viktigt att fråna är sådär färska? ingen aning faktiskt, rent empiriskt vet alla jag känner att de som självsått sig helt enkelt blir bättre! (och billigare kan det ju inte heller bli! Många misslyckas med dill, men det här sättet är enklare att lyckas med)
Jag var på kolonin och skördade idag. Ett kaffefilter fullt med frön.
Vilken arom!! Doftar helt underbart.
Det var bara det.
Det var väl inte så bara det!
Det är en ren fröjd att få skörda det man har sått och plantera - det är då man känner sig så nöjd och rik!
CITAT (Peztis @ 06-10-2013, 20:25)

Det var väl inte så bara det!
Det är en ren fröjd att få skörda det man har sått och plantera - det är då man känner sig så nöjd och rik!
Sant! Min dotter (28) som nyss fått sin första trädgård sa till mig igår, att hon verkligen förstår min glädje i att skörda allt möjligt. Då har de egentligen bara en liten gräsmatta med ett aroma-träd. Men de är så glada åt sitt äppelträd och tycker det är en skatt att få skörda eget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.