Hasse_h
04-10-2013, 07:41
Har fått mina sena äpplen sortbestämda till Cox's Pomona (vänster) och James Grieve.
Har inga egna erfarenheter av sena äpplen sedan tidigare så nu är frågan, hur förvarar jag dessa för att de ska hålla så länge som möjligt? Har källare som blir kall på vintern, mellan 0 - +10°C. Ska de ligga mörkt och torrt? Halvfuktigt? Ska jag packa dem i något eller kan de ligga hursomhelst?
[attachment=78927:CAM00261_ed.jpg]
Jan af Lisö
04-10-2013, 10:55
Äpplen vill ha det fuktigt (inte blöt), lagaom kallt, dvs några plus grader och frisk luft att andas. Jag brukar lägga mina utomhus (skyddade mot alla tänkbara skadedjur) och när det är risk för minusgrader flyyta äpplen till ett rum där temperaturen ligger kring 10 graders med öppen friskluftsventil.
Dessutom bör äpplen lindas i var sitt papper så att ev om något äpple börjar ruttna såp sprids inte rötan till de övriga.
Viktigt att det inte finns illaluktande ämnen i närheten så att äpplen inte börjar lukta illla, gäller även t.ex lök och vitlök.
Hasse_h
04-10-2013, 11:12
Ok, så källare med plusgrader 0 - +10°C bör funka då?
Angående papper runt äpplena, ska det vara typ smörgåspapper då som inte absorberar fukt?
Hej
Det bästa sättet att förvara frukt i lager skall vara:
1 Det är bra om lager har 7 till 8 grader.
2 Bra ventilation för att bli av i koldioxid.
3 Fukt från 85 till 90 procent.
H.Bassam
Jag brukar ta ett och ett äpple, lägga dem i en fyrkant tidningspapper och lägga runt, inte så att det täcker helt utan mer så att det ligger som ett skyddande hölje för dem intill.
Jag lägger äpplena i champinjonlådor som jag sedan kan stapla på höjden, ett lager äpplen i varje låda. Dessa förvarar jag sedan i min matkällare som vintertid ligger kring 10 grader.
Någon gång då och då får man kolla igenom så att äpplena ser fina ut, ev dåliga äpplen tas så klart bort.
Plockade igår in mina Aroma, så dessa ska nu packas in och läggas ned. Så många är det ju inte men tillräckligt för att man inte ska äta upp dem på någon dag eller två.
Jag använder tidningspapper och lägger dem i lådor i flera lager.Sen förvarar jag dem ivårt kallgarage 0grader ulla
Hasse_h
10-10-2013, 14:31
Tack för alla svar. Får se vad jag kan ordna, just nu ligger de i plastbackar på altanen mest för att jag inte hunnit göra mer än så.
Om du isolerar med frigolit så klarar de säkert av att ligga där rätt länge.
Hasse_h
11-10-2013, 20:40
Var ute och plockade ca 10 kg cox's pomona för att packa ner dem i lådor, men blev lite fundersam när jag delade ett äpple och ser en brun rand strax innanför skalet. Har frostnätterna förra veckan gjort att de frusit sönder? De smakar lika gott som innan.
[attachment=78999:13815200616330.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.