Full version: Vad heter blomman
Höstanemon 22
Jag behöver hjälp med namnet. Impulsköpte en växt på rea förra året och har tappat bort infolappen. Har sökt i blomböcker men hittar inte växten. Tycker så mycket om den men kan inte namnet!?
Vad heter växten

Okänd växt

Vad heter växten

IreneH
Det ser ut att vara en Grewia.
Höstanemon 22
Jag har googlat på Grewia....men tyvärr tycker jag att blommorna inte är lika. Blomman består av flera små "skålar" bredvid varandra ur vilka de rosa ca 1,5 cm långa och 2 mm breda kronbladen (?) växer. För ögat ser det ut som en blomma. Den gula mittendelen på Grewian saknas alltså helt. Såg heller ingen rödbladig Grewia bland bilderna. Bladen på den här blomman är en blandning av mörkt grönt och rött. De nyare bladen längst ut är ljusare med rött i bladnerverna
Höstanemon 22
Jag tror att den hade sålts som en "uteväxt" antagligen till samplanteringar. Det enda jag kommer ihåg från infolappen var att den inte tålde frost. Tack Irene för att du försökte och återkom gärna om du vet mer om Grewia än jag fick fram. Har tittat i flera rätt omfattade uppslagsböcker om blommor men inte hittat den.
oakpine
Det ser ut att vara någon sort av Loropetalum chinense.

http://www.google.se/search?hl=sv&site...0.0.bFEmM0-WX3c
Anna-Karin Lundberg
Oj, vilken fin!
Jag letade lite på den efter att Oakpine gav namnet och hittade den här sidan med info: http://www.telegraph.co.uk/gardening/47942...m-chinense.html
Höstanemon 22
Stort TACK för svaren! Har surfat runt och läst och tittat. Växten rekommenderades till stenavdelningar på tomten. Köpte blomman förra hösten och i år har vi gjort ordning vår framsida till en stenavdelning med bara lokala stenar. Blomman kommer att planteras i en större kruka och få en plats bland stenarna. Vintrarna får den tillbringa på bänken i vår tvättstuga där temperaturen är mellan 10-15 grader. Tillhör tydligen släktet hassel vilket också är en favorit just på grund av sättet den växer på. Om möjligt tycker jag ännu mer om den nu och dessutom vågar jag klippa den när den blir för stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon