kolmask
Vår har en stor björk som vi funderar på att ta ner. Betänkligheter har dock uppstått då det ryktas att det går en underjordisk bäck i området, och att björken då hjälper till att minska överflöd av vatten. Vi bor i anslutning till ett ett berg, och jag skulle tro att det är berggrund en bit ner. Nu vet vi dock inte med säkerhet hur det ligger till med de där sakerna, men vi brukar i alla fall ha mycket vatten i en del av trädgården på våren. Jag tycker heller inte att björken konkurrerat nämnvärt med omgivande rabatter och trädgårdsland, och det kan ju tyda på att det finns väl gott om vatten längre ner i marken.
Så till min fråga: OM vi nu tar ner björken, och OM det leder till att vi får för mycket vatten i trädgården, kan man lösa det på något sätt?
Gossen Ruda
Visserligen sörplar en stor björk mycket vatten men att torrlägga en underjordisk bäck klarar den inte. Framför allt inte när löven har fallit. På våren finns det oftast gott om vatten lite varstans så det kan man inte gå efter. Dränera går ju alltid om du skulle få för mycket vatten efter en ev fällning.
kolmask
Kanske inte direkt torrlägga, men den kanske mildrar bäck-effekten något? Jag glömde nämna att vår tomt sluttar något, och björken står ovanför vårt hus, så ja, en av riskerna är att vi måste satsa på en dränering. Men det kan ju påverka fler tomter än vår också. Där björken står har det tidigare stått fyra jätteträd, och numera är det bara ett kvar. Jag är lite rädd att det ska bli problem om vi tar det sista trädet också. Det är tydligt i vår tom iaf att det är ett stråk som är väldigt blött på våren, fast på våren är ju inte björken så aktiv ändå iofs.
kerstin z5-6
Om tomten sluttar från huset lär inga stora problem uppstå , blir det vattensjukt nånstans -plantera en pil där smile.gif
kolmask
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-10-2013, 22:05) *
Om tomten sluttar från huset lär inga stora problem uppstå , blir det vattensjukt nånstans -plantera en pil där smile.gif

Nej, så bra var det ju förstås inte, det slutar mot huset...inte jättemycket, men ändå. Men, en pil skulle ju kunna funka ändå förstås! Vi vill ta ner björken för att den skuggar så väldigt, men en pil är ju betydligt mindre! Men för att komplicera saken så står björken på grannens tomt smile.gif De ska flytta och vi har därför pratat lite med dem om björken, och de kan tänka sig att ta ner den om det inte sabbar marken i övrigt. Men det kan ju bli lite svårare att tvinga de som sen flyttar in att de måste plantera en pil smile.gif
kerstin z5-6
En pil eller något ur malus -Apel släktet tar hand om vattnet och kan klippas hårt, rek. Malus sargentii eller annan sort eller knäckepil som också klippas i önskad storlek.
Huggorm
Ett träd dricker bara mycket vatten när det är varmt, det vill säga maj till augusti. Sedan dricker de ytterligare lite vatten på våren och hösten, men det är inte speciellt mycket. Under senhöst och vinter dricker de inget alls. Hur mycket de dricker under sommaren beror på hur mycket bladmassa de har, eftersom vattnet går åt till att kyla löven genom avdunstning. Liknande vårt svett med andra ord.
Gossen Ruda
Om björken skuggar nu och ni får lov att ta ner den för grannen så tveka inte, fäll. Den blir inte mindre med åren. Vattenproblem går att dränera bort men jag tror inte ni skall bekymra er för mycket om det.
kolmask
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2013, 08:18) *
Om björken skuggar nu och ni får lov att ta ner den för grannen så tveka inte, fäll. Den blir inte mindre med åren. Vattenproblem går att dränera bort men jag tror inte ni skall bekymra er för mycket om det.

Jo, vi känner att vattenproblem är bättre än skuggproblem, men innan grannarna går med på att fälla vill de bara vara säkra på att det inte ställer till det fullständigt. Det kan ju vara bra att redan nu innan diskutera hur eventuella problem kan lösas, det kan ju underlätta beslutet smile.gif För deras del står björken i nederkanten av deras trädgård (som även den sluttar), så eventuella vattenproblem borde främst drabba oss faktiskt.
Undrar hur det funkar med dräneringsrör och sådant, kan man lägga sådant själv tro?
Jag inspekterade området och utrymmet för att plantera en pil är inte så stort, vi har flera fruktträd där så vi får i alla fall inte in en pil på vår tomt. Men jag ska ta upp det med grannen, vi betalar gärna för om en eventuell pil kan planteras på deras tomt.
Peztis
Har de sålt huset än eller planerar de? Bara så att de inte har sålt redan men inte har flyttat för så kan de inte fälla björken.
Motti
En stor Björk dricker mellan 4-7 hundra lite vatten !vi tog ner 32 stycken på vår tomt och märkte ingen större skillnad ,obs vi har sjötomt så troligtvis söker sig vatten till vatten ! Men vi har inga problem .Vatten söker sig alltid nya vägar .
ingmet
Jag och grannar har också genom åren tagit ner flertalet jättebjörkar. Min tomt ligger dessutom nedanför ett berg vilket gör att jag får ta emot en hel del vatten på vårarna. Befarade samma att det skulle bli mycket mer vatten utan björk.. men det har faktiskt blivit tvärsom.. Anar att björkarna kanske dragit åt sig vatten också..
Chili Linkan
Inget du behöver oroa dig för, jag tog ner en jättebjörk på min tomt, 75år gammal och kärnfrisk var den också, men så mycket ljusare och trevligare blev det också.

Nått problem med vatten har ej uppstått.
Gossen Ruda
Det är ju möjligt att det blir lite mer vatten på djupet men samtidigt kommer sol och vind åt ytlagret bättre så att markytan blir torrare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon