Peztis
Kan man på något sätt se skillnad på om det är en paprika man har sått eller om det är en chili? Jag menar, det finns ju chilifrukter som ser ut på samma sätt som paprikor, de rundare, men finns det paprikor som ser ut så som "sinnebilden" för chili ser ut, långsmal?

Rörde jag till det? biggrin.gif Eller har jag rört till det i skallen på mig själv... confused.gif

Sedan vet jag att vissa chili- och/eller paprikaplantor går att övervintra inne. Hur vet man vilka? Det är ju väldigt vackra plantor.
Eva 33c
Ja det finns paprikor som ser ut som chilifrukter också. Detta är mycket knepigt tycker jag. Numer provsmakar jag alltid på mina paprikor innan de tillreds, för ibland lyckas jag blanda ihop sorterna och det är inte så uppskattat med chili i samma mängd som paprika smile.gif
Nån vidare hjälp var ju inte detta, kanske nån annan har nåt säkert tips?
När det gäller övervintringen tror jag nog alla har samma förutsättningar för att lyckas. Men jag har generellt lyckats bättre med chiliplantor än paprika. de får inte lika lätt spinn tycker jag.
Peztis
Skönt att höra att man inte är ensam i sin förvirring - det hjälper faktiskt alltid! biggrin.gif Tack, Eva.
Piccante
Möjligtvis kan man se att de flesta paprikor får grövre plantor och större blad men det finns stora chilisorter med. De är ju samma art och skillnaden är mest en smakskillnad, finns inga definitiva gränser emellan.
Ally
Jag sådde frö av en söt paprika "Jimmy Nardello", lång smal "chili liknande" i utseende.
I år sådde jag igen, paprikan såg likadana ut, men var jätte starka! Söt paprika blev chili.
Och från frö från en enda paprika (dvs egen skördad frö).
Go figure...

Angående övervintring, jag sparade en paprika planta ("Anaheim"), klippte ner den till 10 cm, kapade av rötterna för att stoppa in i en 15-cm kruka, och sedan hade den på en fönsterbräda i vardagsrummet, sydost fönster. Gick jätte bra, ingen ohyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon