Hej!
Måste göra en insats i år och täcka över några rabatter denna vinter då många växter dog för mig under den föregående vintern.
Har fruktansvärt gott om löv i trädgården! (Bor mer eller mindre mitt i skogen)
Har dock hört någonstans att eklöv inte ska var det bästa för jorden.
Stämmer detta?
Jag hade ju tänkt kratta ihop en massa löv och lägga i rabatterna men det är en salig blandning på löv och då även eklöv. Vill ju inte lägga på detta om nu eklöven inte är så bra för jorden...
/Hanna
Eklöv tar lång tid på sig att förmultna men det är ju inte riktigt det du var ute efter...
Löven är bra där man har surjordsväxter, dvs de som inte gillar kalk. Så har du t ex rhododendron är det perfekt.
Men om det inte är övervägande eklöv så borde det ju inte vara något problem med att kratta in det under buskar och in i rabatterna.
Du får nog vara beredd på att ta bort eklöven sedan i vår, bara.
Tack!
Då ska det inte vara några problem. Är ju mest bara ute efter lite värme och inte att löven ska förmultna där.
/Hanna
Eklöv går utmärkt, jag använder det hela tiden - på landen som vintertäckning, i komposten som kolrikt torrt och allt växer bra och jorden blir bra. Det finns ett gäng gamla myter om just eklöv, det verkar inte vara ngn som forskat som tror på dem längre...
EKLO, är något av det jag skrev myter?
Jag undrar bara så att jag i annat fall får lära mig något nytt.

(Läs alltså inte in någon sur ton i min fråga.)
Själv märker jag att eklöven förmultnar utmärkt, ifall man räfsar bland dom, speciellt när man då räfsar in dom i rabatter den här tiden på året. Problemet att de inte förmultnar är då de hamnar på varandra i lager vilket de gärna gör då inget rör om bland löven. Jag räfsar in eklöv, lönnlöv, äppelblad och annat i rabatterna och till våren är det ca 10 till 20% kvar av allt. Ger bra näring och mulch till maskarna och skyddar växterna på vårvintern.
Huggorm
05-10-2013, 23:31
Det är väll lite mer material i eklöven vilket gör att de förmultnar långsammare än exempelvis asklöv som jag tycker försvinner redan innan snön faller. Det blir annan jord av eklöv, den är liksom strävare och grövre. Mer lättsmälta löv blir som kladdig lera. Det bästa är nog att blanda.
Anna-Karin Lundberg
06-10-2013, 06:46
Jag kan inflika lite om eklöv. De flesta träden på min tomt är stora ekar så jag får mest eklöv här. Förra ägaren räfsade och räfsade, la högar av löv som låg som konserverade - precis som hö i en gammaldags höstack eller höhässja. Han sa till och med att räfsande var en bidragande orsak till att sälja, han orkade inte. Jag orkade inte heller räfsa löv på min stora kuperade skogstomt utan låter det ligga som det faller. Har bott här i tio år nu och inga lövhögar finns! Endast på platser där det blir drivor, som bakom huset, samlar jag ihop löven. Jag använder dem som strömaterial i min kaninhage och när kaninerna har bajsat och kissat på löven hamnar allt i komposten.
De första åren här i trädgården packade jag de redan samlade högarna av torra löv i säckar och körde bort dem, men jag har aldrig räfsat ihop egna lövhögar. Så på tio år har alla löv brutits ned och försvunnit av sig själva. De syns på våren när snön smälter, men snart kommer gräset upp och sen är allt borta.
Jag, som "de flesta andra", har "hört" att det blir surt av eklöv. Det är sånt som alla säger. Men jag har också läst att det inte är så, att jorden inte bli sur av löven. Om man garvar läder med ek använder man ju inte heller löv utan barken, trots att det måste vara lättare att samla löv. Om det fanns så mycket garvsyra och tanniner i löven "som sägs" borde de användas kan man tycka. Men jag har inte gjort några analyser eller vet säkert, vet bara att det mesta av "saften" i löven dras in i trädet innan lövet faller på hösten.
Huggorm
06-10-2013, 21:46
Jag tror eklöv har en väldigt lite försurande egenskap, inte i närheten av exempelvis städsegröna barrträd. Men det blir kanske inte lika basiskt som av andra lövträd heller.
Eva i Västerås
07-10-2013, 11:21
Jag kör över löven (mest ek och lönn) med gräsklipparen ett varv. Sedan ett varv till med uppsamlare (åkklippare med samlarvagn efter). Sedan lägger jag det på grönsaksland och rabatter. Lite blir det över, men det blir lagom att blanda med det gräsklipp jag samlat under sommaren. Det multnar riktigt fint, både utlagt och upplagt.
Jo, jag vet att gräs kan ligga kvar, men när man klipper för sällan blir det strängar och högar och fult.
Så några vändor blir det med uppsamlare.
Där ser man, bra att veta.
Jag vet de som t o m tog ned sina fina ekar för att de inte orkade med löven...
Gossen Ruda
08-10-2013, 09:04
Garvsyrorna i eklöv är inte så starka och dessutom vattenlösliga. Min åsikt är att eklöv multnar lite långsammare än andra lövträd så länge de ligger utspridda, men inte så långsamt att det är störande. Kompakta högar med löv kan dock ligga i en halv evighet.
Jag hade problem med mina eklöv som flög omkring. Läste förra året om att packa i plastsäck, jag gjorde så och hällde på litet hönsgödsel. Nu har det halvmultnat och skall mulcha mina perennrabatter. Mycket nöjd med resultatet.
theseraphim
08-10-2013, 16:54
De innehåller mer garvämne och förmultnar långsammare vilket kan göra dem lite tröga i komposter tex. Trädgårdsmästaren på Sofiero tyckte att man inte ska ha dem under rhododendron/azalea i större mängd då de kan sabba ph värdet för dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.