Full version: Poslinsblomma
Ätlig trädgård
Hej!
Nybörjare på porslinsblommor och skulle vilja ha tips om vilken man bör börja med som nybörjare?
Vill gärna ha en som doftar gott, blommar relativt snabbt och som blommorna håller ett tag på.
Det finns så många otroligt vackra sorter. En del vitblommande och de med en färg på "ytterblomman" och en annan på "innerblomman" är fina. Alla är fina.... wub.gif

Glad för tips!

Hmmm, man kan väl inte äta blommorna? Kanske dricka nektaren... huh.gif biggrin.gif

Mvh Ätlig trädgård.....
Åsa, mälardalen zon 2
Hoya linearis brukar jag lyckas bra med och den verkar inte vara så trög att få i blom jag brukar även få plantor som blott är 3år gamla att sätta en hel del blom. Och de brukar få minimalt med skötsel ofta får de torka upp rejält mellan vattningarna.

De där dropparna som kommer från blommorna går att äta. Hoya linearis rukar dock inte få sådär mycket av de där klibbiga dropparna, men de doftar gott framåt kvällen. Och de blommar ofta på hösten då många andra inte blommar.
Ina
Hoya shepherdii är ett annat hett tips om man vill ha en art som blommar utan att krångla, H. heuschkeliana en annan. Shepherdiin har "typiska Hoyablommor" medan heuschkeliana har blommor som liknar blåbärsblom.

Här kan du gå in och kika hur dom ser ut! smile.gif
andersen
Ja Hoya är en favorit passar bra som ungkarls blomma kräver inte mycke.

En sak tycker jag inte om med den när den blommar som mina gör nu så blir det fläckar på golvet så jag lägger papper på golvet.
maimiti
Finns ju hur många som helst egentligen... pubicalyxer är också lätta att få i blom, de doftar gott och växer ganska fort. Lacunosa är en annan lättblommad favorit som doftar fantastiskt liksom Minibelle.
Siri
Hur ser en H. linearis ut? Hittade inte det på din länk, Ina (Fast massa andra fina förstås)
Ina
Länk med linearis-bild!!

Vassego! smile.gif
Blomstertanten
Lacunosa är den mest blomvilliga ! I alla fall här hos mig.
Min har blommat nästan oavbrutet i över 2 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon