Ally
Mina gurka och paprika plantor i växthuset är övertäckt med spinn.
Under sommaren slängde jag gurkblad med spinn i vanlig brännbar sopor, men jag har ju en bra fungerande varmkompost som tidvis ryker av värme. Inte just nu dock... Nu är den bara lagom varm, men den kryllar av maskar, jag lät bli att vända så att inte förstöra deras gångar.

Skulle spinn överleva och övervintra i komposten om jag slänger in angripna växtdelar?

Jag brukar mala ner t.ex. grenar/blad i kvarnen innan jag slänger i komposten, men jag gör inte det med spinn angripna växter ut i fall att det "fastnar" inne i kvarnen och förökar. Eftersom även tomma rena krukor och en liten vattenkanna som var nära en gurkplanta fick spinn!!

Funderade om jag kan dränka allt i vattentunnan (eftersom dom ska bara tömmas nu) i några dagar innan jag maler ner dom i kvarnen, och sen in i komposten.
Speciellt dom med bara lite spinn.
Är det nödvändigt?

Och jag antar jag måste ta bort översta lagret jord efter jag rengör växthuset?
Det kanske inte räcker att lägga på ett lager kompostjord som många gör i växthuset?
CillaM
Ja varför inte, släng det i komposten, där förbränns det mesta i maskarnas våld. Det som överlevde hos mig sedan i vintras var ett antal avokadokärnor som hade börjat gro fint ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon