Towanda
09-04-2004, 23:30
Hej,
Är det för sent att börja sätta diverse frön och kärnor nu? Jag bor i Göteborg.
Mvh,
Lena
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2004, 23:46
Det beror kanske lite på vad man ska plantera men handlar det om saker man kan hitta i grönsaksdisken och liknande borde det fortfarande finnas tid till det mesta.
Towanda
09-04-2004, 23:54
Hej,
Jag tänkte sätta Karambola och nån slags mandarinliknande frukt samt strelitzia och oliv. Har en del andra frön också, men inte plats. Får testa och se om det kommer upp nåt. =)
Mvh,
Lena
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2004, 23:56
Det går bra att så dessa nu.
När det gäller strelitzian ha tålamod det kan ta runt 1år innan fröna gror så släng inte sådden för tidigt.
Towanda
10-04-2004, 00:03
Oj, tar de så lång tid, det visste jag inte! Då har jag redan avbrutit en sådd för tidigt. Satte ett par i somras/höstas men där hade inte hänt nåt alls. Typiskt! Får sätta några fler och försöka ha lite mer tålamod den här gången. Har hört att oliverna kan ta hur lång tid som helst också?
Kan man sätta flera olika "långtidsfrön" i samma kruka så det blir lättare att komma ihåg att vårda sådden ordentligt?
Tack för de snabba svaren. =)
Mvh,
Lena
kerstin z5-6
10-04-2004, 19:49
Streilizafröet som är ganska stort satte jag bredvid en krukväxt i samma kruka -på så vis kom jag ihåg att vattna -Efter 4 mån kom den .Flyttades när det var dags att omplantera krukväxten
Towanda
11-04-2004, 21:45
Filade du något på Strelitzian innan du satte dem eller tog du bara bort den orange tofsen?
Sitter och filar på mina olivkärnor nu, gör det något om det blir små små hål i skalet eller kan det tom vara bra?
Mvh,
Lena
kerstin z5-6
11-04-2004, 22:44
Tycks minnas att jag filade lite försiktigt innan -tofsen -nej det minns jag inte ..
Towanda
11-04-2004, 22:56
Ok, jag gör ett försök. Tack!
Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.