Köpte några knölar av Afrikansk Lilja. Planterade den i en kruka. Har nu stått i denna kruka 5-7 år. Övervintrat mörkt. ca 5 grader. Varför blommar den inte? (har blommat 1 gång med 1 blomsterstängsel) Har fina gröna blad. Den för gödning också.
Anna-Karin Lundberg
08-10-2013, 06:41
Det där är nog ett ganska vanligt problem.
Jag kan inte säga vad som är fel, bara att fler känner som du. Jag har en kruka, ungefär som din, den blommar men kanske med sex-sju stänglar. Skulle gärna ha fler. Min mamma köpte en samtidigt som jag, hennes har aldrig blommat så nu hamnade den tyvärr på komposten. Jag vet att jag tidigare gav min för lite vatten, sen jag började hälla på mer så är den finare. Jag hade fått för mig att den ville ha lite torrt bara för att den kommer från Afrika, så dumt. Man får inte heller gödsla för kraftigt, då blir det mest vackra blad.
Någon annan kanske har bättre råd?
Tack för svaret. Jag tänkte plantera om den, men fick inte ur plantan ur krukan. Den får väl stå där. Det är en snygg kruka och gröna blad.
Den ska visst stå riktigt trångt för att den ska blomma, har jag hört.
Fanns det inte en annan tråd om denna växt? Har för mig jag har sett en med ganska många inlägg. Där finns säkert många bra tips.
Eller kanske det var fel blå blomma, det kanske var blå bergsvallmo jag tänkte på...
Alexander-VG-zon3
14-10-2013, 18:39
Prova istället att övervintra den ca 10-15grader med extraljus (om du kan) och då också ge den näring under vintern, ha ute som vanligt (avhärda den först och ta ut efter frost) väl ute och van vid solen ge den näring ca en gång i veckan och låt den bara torka upp lätt.
Då tror jag du kan få blommor på den, också plantera om den i större kruka till våren med lucker och näringsrik jord,, försök det skulle göra den väldigt gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.