Full version: Pelargoner
Babsan
Har flera pelargoner som jag har övervintrat i mörkt förråd, 5 grader. Brukar bara plocka av blommorna innan jag ställer in krukorna. Nu har de blivit så stora att de tar plats i förrådet. Kan jag klippa ner stänglarna något? Detta brukar jag annars göra på våren.
Fjortispower
Våra pelargoner brukar vara för stora, ibland enorma, för att ta in för övervintring - därför klipps de ner på hösten och lite på våren igen. Så visst går det!
RitRat
Du kan ju passa på att ta sticklingar av dina pelargoner när du klipper ned dem till hanterbar storlek. Direkt i jord, eller först i vattenglas tills rötter bildas. Dessa småplantor sköter man i rumstemperatur som vilka krukväxter som helst. Gärna extra belysning.
Peztis
Går jättebra att göra det. Och som sagt, glöm inte att ta sticklingar för att sprida riskerna och ge bort/sälja eller bara njuta av ännu fler!
Babsan
Tack för alla goa svar. Till helgen åker de in för att sova under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon