vårälskare
07-10-2013, 11:06
Är det för sent att höstgödsla nu? Har av olika anledningar inte hunnit gödsla nu i höst. Vi bor på mager mark och har senast två åren höstgödslat och gamla buskar såg ut att må gott av det. Men nu är det kanske för sent? Bor i zon 5/6.
Tacksam för svar.
Eva Hedström
09-10-2013, 15:51
Det beror på vad du menar med att gödsla. Jag lägger gärna ut kompostjord på rabatterna så här års, helst lite halvförmultnad, sen sköter maskarna resten över vintern och bryter ner komposten till jord över vintern. Om man har mager jord är det bra att tillföra mullämnen så jag tror det ska kunna fungera hos dig. Jag har också höstgödlsat med köpt konstgödsel ibland, men i år har jag glömt det. Jag har många växter på liten yta (radhusträdgård) så jag försöker att gödsla flera gånger per säsong. Jag har i dagarna planterat ut lökväxter och lagt i benmjöl, som ger näring som löser ut långsamt.
Däremot brukar jag inte ge häst eller kogödsel så här års, det gör jag på våren istället.
Lycka till!
vårälskare
10-10-2013, 15:33
Ja jag menar köpt höstgödsel i påse från Granngården. Kompostjorden har jag lagt ut till mina finaste växter för det räcker inte överallt. Utan det köpta tänkte jag till gamla magra buskar och sånt som fanns här sen förut. Tack för ditt svar.
Hej
Det är bäst att man gödsla under vår och sommar, men om man gödsla under höst vinter, man ska fölorar många näring, för att växter borja sova på under höst och vinter tid.
H.Bassam
Kan man använda hund och männisor bajs till att gödsla?
Eva i Västerås
11-10-2013, 11:18
Det ska vara komposterat länge, under minst 2 år, för att bakterierna garanterat ska dö.
Tarmbakterier är INTE bra att få i sig via maten.
Och det är jättekrav på hur komposten ska vara byggd. Får inte släppa ut lakvatten, måste vara riktigt tät osv.
Näringsmässigt har jag ingen aning om hur det är.
Bakteriefloran skiljer sig mellan köttätare och växtätare. Tömma kattlådan i komposten är visst inte heller så bra. Men bajs från t.ex. ko, häst, får, höns, kanin, marsvin är helt OK.
Hej
Avföring från hundar och människor och katter ofta innehåller bakterier och mask kan drabba oss när de äter växter, men ingen farligt sjukdomar skadar av hästar , ko och fågel, så kan man inte gödsla på avföring som kommer från hund, katt o människor.
Obs
De innehåller mycket näring så kan de bränna,växter, du kan se vad händer med växter som hundar elle katter bajsa på dem.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.