Anna-Karin Lundberg
I våras köpte jag sticklingar av otroligt vackra fuchsior som nu under sommaren blivit stora kraftiga plantor. Jag vill gärna övervintra dem, men har aldrig haft fuchsia förut och vet inte hur jag gör. Det finns en krypgrund under huset där alla mina andra krukväxter övervintras. Det är svalt, men jag vet inte hur svalt, det är grunden som är under mitt vardagsrum i mitt hus av sommarstugemodell. Det finns flera ventiler genom grunden och huset är litet och värms inte till så mycket mer än 17-19 grader, det bör alltså inte vara särskilt varmt i krypgrunden.

Det finns två små fönster som släpper in lite ljus, men "ljust" är det inte. Det finns inte heller el i närheten, så nån extrabelysning hade jag inte tänkt hänga upp. Är det absolut nödvändigt kanske det kan göras.

Jag har fattat det som att fuchsior inte trivs inne i rumsklimat på vintern. Gör nytagna sticklingar det? När ska jag ställa in fuchsiorna under huset? Ännu är de i full blom, men jag förstår att jag får klippa alla blommor och knoppar innan jag ställer undan dem. Hur känsliga är de för frost? Kan de bli frostnupna innan de ställs undan eller dör de då? Jag har ganska många dahlior i kruka och jag låter dem stå ute tills blasten vissnat av frosten, då vänder jag krukorna upp och ned och tar rätt på knölarna. Då är säsongen över och alla andra krukor plockas in under huset, det är liljor, småträd, rosmarin, gråmalva, känsliga ormbunkar och gräs. Jag har en dum ovana att handla växter när jag är utomlands. Som jag inser inte är härdiga när vintern kommer, det är därför jag har många växter i kruka. Alla övervintras under huset. De som inte tål det kan inte bo här, så enkelt är det.

Men dessa fuchsior är något utöver det vanliga, jag vill gärna att de klarar vintern och blir glad för råd.
hattstugan

Fuchsiorna tål inte frost! jag övervintrar mina inne i fönster där det inte finns element!

Ta sticklingar är ett bra alternativ!
Eva i Skåne
Fuchsiorna tål att bli frostnupna, men inte att stå ute i minusgrader. Du kan låta dom stå till de fått lätt frost och sen rensar jag bort alla blad/blommor. Jag skulle tro att dom kan övervintras i krypgrunden precis som andra växter. Svalt och mörkt är rekommendationen. Ju mer vedartade stammarna blivit desto lättare tycker jag dom överlever. Jag har haft mina i krukor på samma svala ställe som pelargonerna.
Små sticklingar som rotats i sommar/höst behöver nog stå inne i vinter, svalt fönster tror jag blir bäst.
fvd
Jag gör som Eva fast jag har dem i källaren där det finns lite ljus. Min kompis i Stockholm gräver ner dem ute och det funkar också han har otroligt fina exemplar.
Anna-Karin Lundberg
Tack för svar. Jag har hört om nedgrävning, men en väninna hade dödat alla sina på det sättet. Jag har ett förråd på tomten, men det är helt ouppvärmt och fryser på vintern, inget garage eller liknande finns heller. Huset består av två rum och kök samt liten källare där jag har bad och tvätt, så det finns verkligen inte mycket plats i rumstemperatur heller. Krypgrunden är vad som finns.

Jag har flera plantor som jag stammat upp under sommaren, de är lätt över en meter höga så frågan är om de kan ligga ned under vintern eller om de ska stå? Det finns plats för att ställa dem, men det är som en grop i marken där jag grävt fram avloppsledningen och det är det mörkaste stället.

Jag funderade på att ta sticklingar och ställa i skyltfönstret på jobbet. Det är englasfönster med kallras men ljust. Jag har "vanliga" krukväxter där som kanske inte älskar läget, men överlever och ser fina ut. Men stora fuchsiaplantor vill inte bo "levande" vintern igenom va? Ingen idé att ta de vuxna plantorna till butikens skyltfönster?
hattstugan

Jag har mina i fönster med kallras! Och där trivs dom bara dom får ordentligt med vatten!
Kan vara värt att tessta!
Bassam
Hej

Du kan gräva ut men du ska ta dem inne när frost kommer.

H.Bassam
karinc
Hur varmt är det i krypgrunden? Krypgrund för mig är minusgrader, och det tål de nog inte en hel vinter...
Jag har mina i ett hus utan egentlig uppvärmning, men har en frostvakt där så det håller sig på ca 3 plusgrader. Där finns iofs fönster, men ljus spelar ingen roll för fuchsiorna när de är i vila.
Ju kallare och mörkare de står, desto mindre vatten (kanske lite varannan månad el så).
Har du dem varmare, i ett vanligt fönster, måste de ha vatten som vanliga krukväxter. En kompis till mig har dem som just det - krukväxter - på vintern, och det går oxå bra.
Anna-Karin Lundberg
Jag tror inte det blir minusgrader i grunden, men är inte helt säker. Köpte en termometer med lång sladd, men den slutade fungera...
Men att ha dem som krukväxt lät intressant, jag får ta några till jobbets skyltfönster och se vad som klarar sig. Känns bra att dela på riskerna och ha dem på några olika ställen.
veram
Jag övervintrade mina fuchsior ifjol vinter genom att gräva ett djupt hål i kökslandet (minst 2,5 dm djupt), avlöva dem helt, lägga dem i botten och hälla på torra löv, täcka med en stor plastbit och sen lägga över en stor säck full med löv. När man sen tar upp dem på våren, bör man vattna försiktigt och sätta dem i skugga. Jag har gjort på samma sätt i höst. Vi får ju mycket snö i zon 5 dessutom! Det har faktiskt snöat idag ca 7 cm!
Fjortispower
Det går nog att övervintra dem som man kan göra med pelargoner, dvs. inomhus vid ett fönster utan extraljus (utan element dock). Men fuchsior har större benägenhet att få ohyra inomhus än vad pelargoner har. Kan vara något att tänka på.

Anna-Karin Lundberg
Nu måste jag fråga om råd ang fuchsiorna igen. De flesta växterna har gått i vila nu, tappat bladen eller vissnat ned så de kan jag ställa in under husgrunden när det börjar bli kallt ute. Men vad ska hända med fuchsiorna? De är ännu fulla med gröna blad och blomknoppar. Kommer de tappa bladen när det blir kallt så jag sen kan ställa undan dem, eller behåller de bladen hela vintern om de kan?
Om jag tar någon planta till jobbets skyltfönster, så den få ha kvar bladen men inte knopparna? Skyltfönstret blir kallt (inte rumstemperatur i alla fall) men är stort med bra dagsljus.
Jag hade en frostnatt när dahliorna frös, men fuchsiorna klarade det fint.
Pius
Jag har mina fuchsior i växthuset, med tilläggsvärme så det minst är +5, där trivs de bra.

De tappar bladen under vintern. Får vatten ca 1 gång i månaden under vinter. Men framåt vårkanten blir det varmt i växthuset så då behöver de mer vatten. Mitt problem har just varit att de fått för lite vatten där ute.

Pius
Bassam
Hej
Det är naturligtvis att växter som har blad behöver mera vatten än växter som har inte blad . också de behöver står på kalt lite för att bilda knopp blommor nästa vår.
H.Bassam
oliv
Jag övervintrar mina fuchsior i vinterträdgården, 8 grader minst. Vissa av dem blommar hela tiden. smile.gif

Hur känsliga de är för frost är beroende på sort. Jag vet en fuchsia som jag har som inte alls tål frost, en gång hade jag den ute under en frostnatt därför att andra hade klarat detta, men den här överlevde inte. sad.gif
Anna-Karin Lundberg
Jag kan berätta hur långt jag kommit med min vinterförvaring. De två högsta plantorna (uppstammade för att så småningom bli till "träd") har jag tagit till jobbet och ställt i skyltfönstret. Där är gott om dagsljus och blir svalt, om än rumstemperatur ett tag till. De mindre krukorna ställde jag in under huset, de har ännu löv. De står ganska nära det lilla källarfönstret så jag kan öppna och ge dem vatten under vintern ifall de skulle torka. De kommer inte bli lätta att komma åt, men jag hoppas på att det ändå finns en möjlighet att nå dem. De ställdes in välvattnade, det är fin sand (och torr lera) som "golv" under huset. Jag har köpt en termometer med lång sladd, så jag kan ha en aning om temperaturen där under. De resterande uppstammade plantorna står ännu ute, de ryms bara längst in i hörnet under huset där det finns en djup grop grävd i grunden. Det är förstås mörkaste stället och blir kanske svalare där pga gropen. Dessa plantor är ännu i blom och fulla med gröna löv, det är därför jag inte ställt in dem än. Jag har också några nyklippta sticklingar i småkrukor som jag inte vet hur jag ska ta hand om. Kanske kan jag ta även dem till jobbets skyltfönster. För de skulle väl inte överleva vinterförvaring under huset?
Skickar med två bilder, se vilka stora blommor!
oliv
Fina fuchsior.

De små sticklingarna skulle jag prova övervintra inne, vid ett svalt fönster. Ju varmare, desto mer ljus.
strandskatan
Läste just i en gammal trädgårdstidning att man kan lägga höstklippet av fuchsiorna i en stor lövhög och att de där ska bilda rötter.
oliv
Så länge det inte fryser till, om det är ej härdiga fuchsior (det finns ju härdiga sådana, åtminstone här i Skåne - Fuchsia magellanica).

Sådant händer mig också när jag kastar klippet i varmkomposten (som håller fuktigheten), efter ett tag har klippet fått rötter. smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon