Har en liten Ullungrönn som står i sin vackraste skrud just nu!
Plockade upp några bär som fåglarna missat och funderade på vad resultatet blir om man sår dem. Har för mig att rönnar är rätt fria i sitt pollinerande, så att säga och att man därför kan få upp lita vad som helst i krukan. Ja, en rönn blir det ju men inte prompt en liten Ullungrönn.
Någon som vet mer?
Eva 33c
08-10-2013, 17:29
Det är inte helt ovanligt i rönnsläktet att sorterna är apomiktiska, dvs sätter frön utan befruktining så avkomman blir indentisk med moderträdet. Men jag tror inte Dodong kvalar in i den gruppen, fast säker är jag inte. Den är förmodligen någon form av hybrid från början, det är ingen som vet exakt ursprung tror jag. Hittade detta lilla
faktablad. Träden man köper verkar vara ympade på vår vanliga inhemska rönn också. Så det blir väl spännande att se vad det kan bli av fröerna. det är roligt att så träd även om det tar sin tid innan de är stora
Huggorm
08-10-2013, 20:37
Prova och se vad det blir, jag tror det är svårt att räkna ut innan. Kanske blir någon ännu bättre sort än E-plantan
Gunilla T
09-10-2013, 08:21
Ullungrönnen hämtades till Sverige någon gång på 70-talet av Tor Nitzelius f.d. intendent på Göteborgs Botan. Nitzelius är en av få svenska växtsamlare som nått internationellt rykte i modern tid.
Trädets ursprung är den lilla ön Ullung-Do utanför sydkoreas kust där Nitzelius upptäckte den vackra rönnen vid en klättring uppför ett berg. Han tog med sig så många frön han kom åt och planterade dem vid hemkomsten till Sverige. Plantorna blev olika och han valde den vackraste, den som vi nu odlar under namnet `Dodong´
Ullungrönnen är ett träd som bjuder på en varierande fägring under hela växtsäsongen, den fantastiska lövsprickningen på våren, vackra, stora exotiska blad under sommaren, blommor och bär på sensommaren samt den glödande höstfärgen just nu.
Jag tycker absolut du skall testa att så dina frön.
Denhär bilden tog jag igår av ullungrönnen som växer i min trädgård.
[attachment=78962:DSCN31720001.JPG]
Gunilla, just nu slår min rönn din i vibrerande färg:
[attachment=78988:IMG_5226_1.jpg]
Men om någon vecka ser nog din ut som min.
Vi fick den som ett vårdträd men jag vet inte om den inte riktigt trivs hos oss, tycker att den växer väldigt långsamt. Dessutom tror jag att jag borde ta bort grenarna som sitter där på sidan för att den ska bli ett träd och inte buske (rönnen är en blandning, läste jag någonstans).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.