Victoria
Hej,

Jag har lite vanliga små rosor (köpta i mataffären) i kruka på uteplatsen. De är 2-3 år gamla och hyffsat fina. Funderade på att plantera om dem när de fällt löven i lite större krukor (ca 30 L) och ge dem ny jord. De har hitintills stått i vanlig jord från komposten uppblandad med hackade bananskal. När jag var iväg och skulle köpa riktig rosjord visade sig att jag var sent ute. Fanns bara plantjord, naturgödsel och täckbark. Har någon tips på hur jag ska blanda egen rosjord med tex plantjord! Ska det vara natur/ko/hönsgödsel? Leca/sand/torv eller annat som "fluffar" eller ger jorden annan karraktär? Kalk? Benmjöl? Kort och gott: Hur blandar jag bästa cocktailen till mina krukade rosor inför nästa säsong?
fvd
Jag tycker det låter bra med kompost säkert lika bra som rosjord. Jag gödslar mina på våren med hönsgödsel och slänger på någon näve kalk ilband om jag går förbi med säcken. Komposten kör jag ut på hösten och ger alla rabatter utom de växter som vill ha sur jord.
kerstin z5-6
Avråder höstplantering med näring. dvs då är den rätt meningslös.. gör det till våren så kan du lägga allt du föreslog i krukan. Dvs rosjord , kanske större kruka och hönsgödsel + ev långtidsverkande gödsel. krukor urlakar, direkt, i vår finns inget kvar av det du tillsatt i år.
Victoria
Tack för era svar! Jag väntar med omplantering till våren och blandar då i lite av varje i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon