Galaxie
08-10-2013, 18:13
Är detta gräs bara en prydnad eller kan man använda den i mat också ??
Någon här som vet var man hittar fler löksorter till kryddlanden, bland annat så har min luftlök gått hädan men vet ju att de finns o att de finns i olika färg o smak.
Kan Ni även ge bra förslag på vilka kryddväxter-perenna, fleråriga ni rekommenderar.
RibesRubusVitis
08-10-2013, 22:44
Tulbaghia har jag på kolonin, men måste snart ta in den för vintern. Minns att den luktade rätt illa i köksfönstret. Jag använde den ibland i min purjolöks- och baconröra med hackade tomater. Smakar mildare än vitlök (fast egentligen inte så gott).
I kryddlandet står bl a timjan och oregano, och klarar sig utmärkt året om här i zon 1.
Eva i Västerås
09-10-2013, 10:39
Perenna kryddväxter: Dessa har jag, fast timjan är nyckfull i hos mig i Västerås.
Oregano, backtimjan, timjan, salvia, mynta, citronmeliss, vinterkyndel, libsticka, spansk körvel.
Och lökarna förstås. Gräslök, piplök, "fingerlök". INTE luftlök längre. Den tycker jag inte så mycket om, i alla fall inte den sort jag hade.
Galaxie
09-10-2013, 14:29
Fingerlöken ser spännande ut ! - men hur hittar man skott,, telningar, fröer, plantor till denna och heter den något mer el. annat på andra ställen i landet ..
Tack för tipsen - tar gärna emot flera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.