Växtpassion
09-10-2013, 13:27
Jag har rosor i 25 cm stora plastkrukor och undrar om ni har tips på hur jag kan försöka övervintra dem på en balkong på 7:nde våningen i Göteborg.
Oj. Inget jag skulle rekommendera faktiskt. Försök att få dom jordslagna hos någon vän eller bekant med lite tomt eller mark. Nåt annat råd kan jag iaf inte ge dig. Och välkommen hit förresten
Hej
Rosor som säljer i Sveriger kan dem stå ute under vinter utan problem, man behöver kupa jord på dem under vinter tid.
H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
10-10-2013, 06:35
Jag såg en gång någon artikel i en tidning om någon som hade byggt en stor frigolitlåda på balkongen med en vägg mot husväggen utan frigolit - för att på så sätt få värme till "lådan". I den förvarades potatis tror jag. Kanske nåt sånt kan fungera? Men bäst skulle nog vara att gräva ned krukorna i marken. Det spelar ingen roll att rosen är härdig om krukan står ovan jord, allt kommer bli fruset.
Hej
Man kan isolera krukor, och täcka jord med torka höst blad det blir varm till rötter också.
H.Bassam
Jag tror också mest på att jordslå krukorna hos nån bekant, släkting etc. Gräver man ner krukorna har de störst chans.
Man kan annars försöka med frigolit och linda bubbelplast runt krukorna men blir det en riktigt kall vinter så är det troligen inte tillräckligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.