Full version: Jobb Politik?
Carl

Man blir frustrerad men så här blir det om inte ser till att arbeten behövs utan bara ser till att att ändra kö ordningen! Ungdomar får arbete men någon annan blir utan. Är det det rätt väg att i långa loppet? Nästa steg är väl att alla ungdomar med utländsk bakgrund får ännu mer subventioner. Men faktum kvarstår den totala arbetslösheten blir detsamma!
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sveri...vd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]
Huggorm
Regeringen är väll desperat för att få ungdomarna att stanna. Jag hörde på radio nu att en femtedel av alla mellan 17-25 i Oslo är svenskar och många kommer aldrig att återvända till Sverige. Andra svenska ungdomar som gett upp i hemlandet har flyttat till Danmark, Tyskland eller Storbritannien. I Sverige är de uppenbarligen överflödiga.
*Stintan*
Det verkar vara bemanningsföretagen som styr arbetsmarknaden. Det började med att man tog in "konsulter" istället för att anställa sen har det bara växt. Jag är kanske för gammal för att begripa varför ett företag ska gå vägen genom ett bemanningsföretag för att få tag i folk istället för att anställa direkt. Någonting verkar mycket fel o politiken.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 09-10-2013, 18:08) *
Det verkar vara bemanningsföretagen som styr arbetsmarknaden. Det började med att man tog in "konsulter" istället för att anställa sen har det bara växt. Jag är kanske för gammal för att begripa varför ett företag ska gå vägen genom ett bemanningsföretag för att få tag i folk istället för att anställa direkt. Någonting verkar mycket fel o politiken.

Det finns flera anledningar till att anlita bemanningsföretag. Dels har många företag ojämn arbetsbörda, ibland behöver de mycket mer folk än normalt. Då är det bra att snabbt kunna få folk som man sedan snabbt blir av med när de inte behövs längre. Sedan är det problemet med uppsägningar. Företag får ju inte avskeda hur som helst och blir de sittande med ett rötägg som de inte blir av med kan det bli så dyrt att företaget knappt överlever. Då kan det vara värt pengarna att hyra in en person först så man snabbt blir kvitt den om det visar sig vara fel. Sedan är det ju ganska mycket jobb med rekrytering och företag kanske inte har tid med det och särskilt inte just då det är så mycket att göra så de behöver en ny medarbetare.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-10-2013, 18:37) *
Det finns flera anledningar till att anlita bemanningsföretag. Dels har många företag ojämn arbetsbörda, ibland behöver de mycket mer folk än normalt. Då är det bra att snabbt kunna få folk som man sedan snabbt blir av med när de inte behövs längre. Sedan är det problemet med uppsägningar. Företag får ju inte avskeda hur som helst och blir de sittande med ett rötägg som de inte blir av med kan det bli så dyrt att företaget knappt överlever. Då kan det vara värt pengarna att hyra in en person först så man snabbt blir kvitt den om det visar sig vara fel. Sedan är det ju ganska mycket jobb med rekrytering och företag kanske inte har tid med det och särskilt inte just då det är så mycket att göra så de behöver en ny medarbetare.

Du får tycka vad du vill. Själv anser jag att det är rena fördärvet ur arbetsmarknadssynpunkt med dessa bemanningsföretag och att dom bidragit till den höga arbetslösheten.
Huggorm
På vilket sätt har det bidragit till arbetslösheten?
Monarda
CITAT (Huggorm @ 09-10-2013, 19:05) *
På vilket sätt har det bidragit till arbetslösheten?

Företaget där jag jobbar har lagt ut en del av administrationen till Indien, så det har då sannerligen bidragit till att öka arbetslösheten i det här landet.
Huggorm
CITAT (Monarda @ 09-10-2013, 19:12) *
Företaget där jag jobbar har lagt ut en del av administrationen till Indien, så det har då sannerligen bidragit till att öka arbetslösheten i det här landet.

Jo men det är en annan sak.
Piccante
Bemanningsbranschen är en modernare form av slaveri är min erfarenhet. De kan säga upp med väldigt korta varsel och de håller ju lönerna nere då man sällan blir fast anställd och börjar klättra på lönestegen. Bemanningsbranschen konkurrerar med låga löner.
Huggorm
CITAT (Piccante @ 09-10-2013, 19:15) *
Bemanningsbranschen är en modernare form av slaveri är min erfarenhet. De kan säga upp med väldigt korta varsel och de håller ju lönerna nere då man sällan blir fast anställd och börjar klättra på lönestegen. Bemanningsbranschen konkurrerar med låga löner.

Jag tjänar rätt bra och i tillägg står bemanningsfirman med bostad åt mig på arbetsorten och så får jag matpengar. Eftersom man blir inkallad till företag när de har kris finns goda möjligheter till välbetald övertid för den som vill.

Det som är bra med korta uppsägningstider är att de går åt båda håll. Jag kan alltså bli arbetsfri på två veckor om jag vill, vilket är bättre än på många vanliga anställningar. Där kan man fråga sig vilket som är slaveri.

Jag har tagit uppdrag av bemanningsföretag sedan 2002 och det finns ingen annan arbetsform som passar mig bättre. Jag är fri att göra som jag vill och tjänar bra. Finns inget att klaga på.
aloa
Bara att gratulera att du trivs med din anställning via bemanningsföretag! Själv tycker jag det var urdåligt, precis som Piccante skriver, dålig lön, ingen anställningstrygghet, inget jobb så åker du ut. De riskerar inget, tar bara rejäl vinst på uthyrningen, ingen "tjänstepension", minimum med semesterdagar, full tid samtliga dagar som man inte har laglig rätt till, dvs ingen minsta lilla timme extra ledigt på klämdagar mm. Begagnad, välanvänd mobiltelefon som ständigt ringde, till de som tidigare haft den. De har som sagt var inga extra kostnader förutom lönen, som är så låg som möjligt. Nej, jag tog mina 6 månader bara för att få en fast anställning. Betydligt nöjdare nu.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-10-2013, 19:24) *
Jag tjänar rätt bra och i tillägg står bemanningsfirman med bostad åt mig på arbetsorten och så får jag matpengar. Eftersom man blir inkallad till företag när de har kris finns goda möjligheter till välbetald övertid för den som vill.

Det som är bra med korta uppsägningstider är att de går åt båda håll. Jag kan alltså bli arbetsfri på två veckor om jag vill, vilket är bättre än på många vanliga anställningar. Där kan man fråga sig vilket som är slaveri.

Jag har tagit uppdrag av bemanningsföretag sedan 2002 och det finns ingen annan arbetsform som passar mig bättre. Jag är fri att göra som jag vill och tjänar bra. Finns inget att klaga på.

Tror de flesta vill ha ett fast jobb med ordnade anställningsvillkor och en lön som kommer varje månad. Du tillhör nog en ytterst liten minoritet som vill ha det som du har det. Dessutom jobbar du väl mest i Norge, har inga normala boendekostnader och ingen familj att ta hänsyn till. Jag vet inte någon som skulle klara sig ekonomiskt om dom bara fick lön halva året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon