lollipoppan
Jag undrar om jag bör ha kogödsel i när jag ska plantera barrotade rosor nu på hösten? På några planteringsställen är det lerig trädgårdjord och sen ska jag också sätta några i en rabatt med mycket påsjord.
Sen undrar jag om Maigold och Louise Oidier passar att spaljera?
En annan undran är om Mme Alfred Carriere skulle lämpa sig att klättra upp i ett gammalt körsbärsträd? Och iså fall tänkte jag plantera en klematis tillsammans med den, är det något speciellt man bör tänka på då eller någon särskild sort som skulle göra sig bra tillsammans med Mac?
Tar tacksamt emot råd!
strandskatan
Ja, du kan lägga kogödsel i botten av planteringsgropen och sen täcka gödseln med ett lager jord innan du planterar, rötterna får inte komma i kontakt med gödseln. Så var instruktionerna på en kogödselpåse som
jag köpte i alla fall.
Jag har Maigold, Louise Odier och Madame Alfred Carriere och svarar efter mina erfarenheter, hoppas du får fler svar: Maigold tror jag är knepig att spaljera, grenarna är så kraftiga och styva. Louise Odier går däremot säkert utmärkt att spaljera, lätthanterliga grenar - min får tyvärr svartfläck varje år. MAC påstås vara skuggtålig, men det är inte min erfarenhet. Växtsättet, åtminstone på min är det väl bäst jag säger, är lite speciellt. Skjuter långa sidogrenar och får en blomma längst ut på dem. Ser ganska konstigt ut på rosenbåge. Så för växtsättets skull kan jag tänka mig den gott skulle kunna klättra i ett träd. Jag har själv Alchymist i ett körsbärsträd, men trädet är hårt nedsågat och kan man säga anpassat efter rosen. Så det beror på hur trädet ser ut, om rosen kan få sol tillräckligt.
Plantera klematis tillsammans med rosor - jag har både Alchymist och New Dawn med Blekitny Aniol och Veilchenblau med en kraftigväxande fröplanta av President - den har inte blommat än, så jag vet inte om det blir en President av den. Har en känsla av att det blir den starkares överlevnad - BA vinner över ND, fröplantan över VB, Alchymist vinner över BA. Kanske bör man ha någon form av rotspärr. En del klematis ska beskäras hårt varje höst eller vår, kan bli lite knepigt att få reda i trasslet.
Rosorna du köpt hör till mina absoluta favoriter, jag önskar dig lycka till med planteringen!
Kraljica
Jag rörde om kogödsel (sån på påse) med vanliga matjorden och planterade med blandningen. Så det rör garanterat rötterna, men lite utspätt eller vad man ska kalla det. Alla mina 4 rosor har redan efter 1v satt sidoskott på grenarna. Så de verkar trivas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon