cristiancjb
Den första verkar inte bli jättehög och verkar åtminstone där växa flerstammigt!
Den andra är inte heller så hög och stammen ser nästan "fjällig" ut, dvs barken sitter som stora fjäll.
Den tredje är nästan buskliknande, flerstammig och bladen är matta, nästa grågröna
Huggorm
Hur ser bladen ut på den första? Jag skulle gissa fläder men det är lite svårt att se på bilden. Den ser lite uttorkad ut. Den tredje bilden ser också ut som fläder, fast en som är drabbad av mjöldagg. Bild nummer två ser ut som amerikansk hägg, prunus serotina
cristiancjb
Bild 1 har såna här blad
Huggorm
Det kan hända att bild ett är äkta fläder och bild tre en sjuk druvfläder. Eller så är det något annat med sammansatta löv.
cristiancjb
Fast de ser väldig olika ut, nr 1 och 3. Tror inte att det är mjöldagg på nr3 eller i alla fall tror jag itne att det är därför bladen ser ut sådär matta
masa
Jag håller med Huggorm. Nr 1 är äkta fläder. Nr 3 är också en fläder, ser ut som druvfläder, det finns trädgårdsvarianter med annorlunda blad, annars tycker även jag att det ser ut som bladen var angripna.
Nr 2 bör vara en amerikansk Prunus-art, det finns flera snarlika.
cristiancjb
Ok, så om nr2 är P. serotina då är det alltså samma art som jag postade tidigare, dvs. http://forum.odla.nu/index.php?act=attach&...st&id=78722 ? Tyckte att bladen på den i denna post var smalare till skillnad från den i förra posten. Antar att arten, liksom många andra, varierar något i storlek och form.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon