|
Helen i Skåne
09-01-2003, 13:46
Vilken fantastiskt fin sida du Carina! Jag skulle kunna flytta imorgon! Fina bilder, jättebra layout, du kan dina grejor, både när det gäller websajten och livet på landet.
Katrina
09-01-2003, 18:46
Vilken Carina??? Vore kul att se hennes sida!
abborrmaster
09-01-2003, 18:52
det var fin lay out men det mesta var ju deadlinks
Gunvor Nilsson
09-01-2003, 19:01
Jag kom inte in på Carinas hemsida eftersom Brickster endast tillåter viss mängd trafik (freeware?) och i dag var limit nådd. Fick råd om att återkomma efter kl. 24.00
Jag fick samma svar som Gunvor. Det gäller att vara nattuggla!
Gunvor Nilsson
09-01-2003, 19:18
.....eller uppe med tuppen! Om inte ni nattugglor har förbrukat alla megabyten förstås!
Tackar för berömmet Helen! Jag kan i princip ingenting om datorer, men det lilla jag kan försöker jag använda mig av och det är roligt att höra att jag lyckas glädja andra med det. Tråkigt att några verkar ha haft svårt att komma in. Jag har aldrig råkat ut för det själv. Abborrmaster, vad menas med deadlinks? Menar du länkar som slutat fungera? Gick i genom alla länkar för en stund sedan och då fungerade de allra flesta utmärkt. Det var bara tre som slutat fungera och två som bytt adress, men jag ska se om jag kan åtgärda det under helgen.
BUHUUU!  Jag kom inte in idag heller, får väl ge mig till tåls till efter midnatt....
abborrmaster
10-01-2003, 15:27
CITAT (Carina @ 10-01-2003, 09:45) Tackar för berömmet Helen! Jag kan i princip ingenting om datorer, men det lilla jag kan försöker jag använda mig av och det är roligt att höra att jag lyckas glädja andra med det. Tråkigt att några verkar ha haft svårt att komma in. Jag har aldrig råkat ut för det själv. Abborrmaster, vad menas med deadlinks? Menar du länkar som slutat fungera? Gick i genom alla länkar för en stund sedan och då fungerade de allra flesta utmärkt. Det var bara tre som slutat fungera och två som bytt adress, men jag ska se om jag kan åtgärda det under helgen. ja, det är döda länkar... Jag syftade då på länkar till grejerna som du gjort! /Simon
Jag kom in på första försöket!  Innehållsrik och välgjord sida.
*Felix matte*
11-01-2003, 20:37
Håller med övriga skribenter. Jättefin sida! Kan behövas att se på fina bilder när snön fullkomligt VRÄKER ner och termometern visar -7,6.
Hej!
Abborrmaster...nu har jag uppdaterat sidan och ändrat inaktuella länkar. Säg gärna till om jag råkat missa någon.
/Carina
abborrmaster
12-01-2003, 17:12
CITAT (Carina @ 12-01-2003, 16:22) Hej!
Abborrmaster...nu har jag uppdaterat sidan och ändrat inaktuella länkar. Säg gärna till om jag råkat missa någon.
/Carina magnifico! /Simon
Inger i Huddinge
12-01-2003, 18:17
Jättefin sida Carina. Jag kom in på första försöket. Inlagd bland favoriter. Återkommer gärna.
Gunvor Nilsson
12-01-2003, 18:19
Nu har jag tittat på din hemsida, Carina! Verkligen imponerande! Och - suck - vilka härliga djur! Hästarna är ju för vackra! Och så blir jag så nostalgisk när jag ser hässjor, jag känner doften av solvarmt hö, tycker jag sitter i dikeskanten och dricker saft och äter nybakta bullar (barndomsminnen!) Hittade hallon och vinbärssaft i din receptavdelning - i morgon plockar jag ut skogshallon och röda+vita vinbär ur frysen för då skall jag prova ditt recept! Tack för titten och för en inspirerande hemsida! /hälsar Gunvor!
Hej Carina, det var en fin sida du har! Läste där om byggnadsvård att boken "Så renoveras torp och gårdar" skulle vara en bibel... tja, om man vill få ångest kanske. Jag är i branschen och har jobbat ett flertal gånger med Ove Hidemark som är en av författarna, och alla som känner honom vet att han kan vara lite... emm.. extrem? Boken är på intet sätt dålig - jag har den själv - men bibel är väl att ta i. Det finns fler sätt än ett att renovera hus på Återigen: Fin sida
Kul att ni kommit in på sidan nu! Lycka till med saften Gunvor!
Mvh, Carina
CITAT (Tommy @ 12-01-2003, 18:36) Hej Carina, det var en fin sida du har! Läste där om byggnadsvård att boken "Så renoveras torp och gårdar" skulle vara en bibel... tja, om man vill få ångest kanske. Jag är i branschen och har jobbat ett flertal gånger med Ove Hidemark som är en av författarna, och alla som känner honom vet att han kan vara lite... emm.. extrem? Boken är på intet sätt dålig - jag har den själv - men bibel är väl att ta i. Det finns fler sätt än ett att renovera hus på :) Återigen: Fin sida  Hej Tommy! Kul att du gillade min sida! Just ordet "bibel" är egentligen inte mitt eget utan det har jag stulit från bokrecensioner jag läst. Men jag tycker att ordet bibel passar rätt bra ändå, för även om jag är medlem i Svenska kyrkan så inte kan jag påstå att jag lever efter bibeln ändå. Bibeln kan väl ses som ETT sätt att leva, och boken "Så renoveras torp och gårdar" kan väl ses som ETT sätt att renovera ett hus. Var och en får välja det den vill följa men alla väljer inte att följa samma saker och därför är den bra som en guide på vägen. Kanske skulle jag använt ordet klassiker istället, för det kan man väl ändå säga att den är....eller?
CITAT (Tommy @ 12-01-2003, 18:36) "Läste där om byggnadsvård att boken "Så renoveras torp och gårdar" skulle vara en bibel... tja, om man vill få ångest kanske.
Jag är i branschen och har jobbat ett flertal gånger med Ove Hidemark som är en av författarna, och alla som känner honom vet att han kan vara lite... emm.. extrem? Boken är på intet sätt dålig - jag har den själv - men bibel är väl att ta i. Det finns fler sätt än ett att renovera hus på :) " Jag tillhör inte fanatikerna när det gäller renovering av hus men "Så renoveras torp och gårdar" är en av de bättre! Jag har läst i stort sätt allt som går att köpa om renovering av gamla hus och visst finns det olika vägar till salighet även när det gäller gamla hus precis som när det gäller trädgård. I mitt eget fall använder jag kunskaper från gammal beprövad teknik precis som rekomenderas i boken men tillåter givetvis lämpliga nyare material så länge de inte bryter mot samklangen med den befintliga konstruktionen. Vad man kan lära från den här typen av böcker är i alla fall respekten för gamla torp och gårdar och att man ska renovera med eftertanke och vördnad för att inte ta död på den delen av vårt kulturarv. Det finns alldeles för många hantverkare som inte har en susning om vilka tekniker som är lämpliga i gamla hus eftersom de aldrig sett spåret av antikvariska hänsyn eller lärt sig lämpliga material i vare sig utbildning eller det dagliga arbetet men som trots dessa brister glatt ger sig på stora ingrepp med förödande praktiska, bevarandemässiga och estetiska konsekvenser för gamla hus. Jag har träffat trevliga människor som tycker att man är "kulturfascist" om man är allt för bokstavstrogen mot publikationer av den här typen men om man får ångest av den här boken så beror det kanske på att man själv bryter allt för mycket mot dess förkunnande... Mvh/Ulfven
CITAT (ulfven @ 13-01-2003, 14:40) ... men om man får ångest av den här boken så beror det kanske på att man själv bryter allt för mycket mot dess förkunnande... Njae... vad jag egentligen menade var att en inte så insatt person kanske hellre låter bli av rädsla för att göra fel istället för att våga prova. Kanske är det tur för många torp men samtidigt är ju det en del av byggnadens historia om hundra år. Min generella åsikt är att man idag är så rädd att göra förändringar och förbättringar i gamla hus bara för bevarandets skull så att man som antikvarie eller arkitekt om säg tvåhundra år kommer att sakna ett par decennier i historien. Nog om detta
CITAT (Carina @ 13-01-2003, 07:38) Kanske skulle jag använt ordet klassiker istället, för det kan man väl ändå säga att den är....eller?  Klassiker - tja... låt gå för det
Annika zon 4
13-01-2003, 16:10
Roligt att se, kände igen mig här på halvlandet i det innersta av Stockholms skärgård. Fnissade lite åt strömavbrotten... Det var en bra definition på att bo på landet - att klara strömavbrott utan fullständigt livsavbrott!
Jag blev retad för romanticism när jag behöll vedspisen i det lilla kyffe som är vår matlagningsvrå. Särskilt av grannen som tyckte man skulle bo modernt utan tjafsig nostalgi, just så här på halvlandet. Sen gick naturligtvis strömmen, grannens amning gick i stå med infektioner pga kylan, och de blev snabbt beroende av vällingvärmande. Strömmen var borta en tid och barnet skulle ju ha varm bröstmjölksersättning.
Grannfrun och jag hade det riktigt trevligt framför vår vedspis och våra oljelampor, där välling hölls varm hela dagarna... Det blev så trevligt att vi båda glömde bort de tjafsiga diskussionerna om romantik och modernitet. Vi har sedan dess suttit mången kväll framför vedspisen i oljelampans sken. Är det inte strömavbrott får man försöka ha trevligt ändå!
Oh så vacker hemsida. Och inga problem hade jag att ta mig runt. Läste det Du skrev om att bo på landet och tänker på den avgrundsdjupa skilnad det är mellan gårdagens värld och dagens. Både på ont och gott givetvis. Hade så gärna önskat mig en alternativ värmekälla nu i helgerna då det blev mycket kallr här på Västkusten. Bannar de tidigare renoverare som tagit bort de kakelugnar som en gång funnits. Tack för inblicken i Er värld
CITAT (Annika zon 4 @ 13-01-2003, 16:10) Tackar och bugar ödmjukast för berömmet! Du har helt rätt i att ingen av oss har rätt!...eller fel....ulfven, tommy och jag! Skönt med människor som förstår att världen inte är svart eller vit utan en oändlig grå zon. Appråpå hästbilderna....hade jag tagit dom igår när hästarna kom in sjöblöta från hagen så hade de inte varit en så vacker syn Jag är faktiskt ful nog att välja ut de fotografier jag tycker är finast och visa de på hemsidan. Mvh, Carina
CITAT (Cilla @ 13-01-2003, 16:34) Roligt att se, kände igen mig här på halvlandet i det innersta av Stockholms skärgård. Fnissade lite åt strömavbrotten... Det var en bra definition på att bo på landet - att klara strömavbrott utan fullständigt livsavbrott!
Jag blev retad för romanticism när jag behöll vedspisen i det lilla kyffe som är vår matlagningsvrå. Särskilt av grannen som tyckte man skulle bo modernt utan tjafsig nostalgi, just så här på halvlandet. Sen gick naturligtvis strömmen, grannens amning gick i stå med infektioner pga kylan, och de blev snabbt beroende av vällingvärmande. Strömmen var borta en tid och barnet skulle ju ha varm bröstmjölksersättning.
Grannfrun och jag hade det riktigt trevligt framför vår vedspis och våra oljelampor, där välling hölls varm hela dagarna... Det blev så trevligt att vi båda glömde bort de tjafsiga diskussionerna om romantik och modernitet. Vi har sedan dess suttit mången kväll framför vedspisen i oljelampans sken. Är det inte strömavbrott får man försöka ha trevligt ändå! Gott att du stod emot "modernitetsmaffian" Himla bussigt av dig att låta grannfrun ha det mysigt med dig framför din vedspis när du, om du velat vara elak, kunde "hämnats" genom att iskallt låta dem frysa. Pratade med min moster i telefon häromdagen och hon undrade vad jag gjorde för något. Jag sitter i gungstolen, framför vedspisen och stickar på en strumpa åt Mattias (sambon). Å, då är du som en riktig gammelmor då, sa moster. Ja ibland känns det nästan som att jag lite halvt om halvt bevarar ett kulturarv. Hur många...unga....urhm...eller ja, i min ålder då  sitter just i en gammalmormors gungstol framför en vedspis och stickar strumpor. Visst, jag har heltidsjobb och hinner inte göra så mycket hemma som jag skulle vilja, men för mig är det som en säkerhetsventil när jag kommer hem från stressen på jobbet, att ha lugnet och det mer gammaldags hemma. Kul att höra din historia om vedspisen! Mvh, Carina
CITAT (Ingan @ 14-01-2003, 00:23) Oh så vacker hemsida. Och inga problem hade jag att ta mig runt. Läste det Du skrev om att bo på landet och tänker på den avgrundsdjupa skilnad det är mellan gårdagens värld och dagens. Både på ont och gott givetvis. Hade så gärna önskat mig en alternativ värmekälla nu i helgerna då det blev mycket kallr här på Västkusten. Bannar de tidigare renoverare som tagit bort de kakelugnar som en gång funnits. Tack för inblicken i Er värld Hej! Ja skillnaden mellan förr och nu är milsvid, och på många områden är det tur det. Hungernöd, livegenhet osv är ju inget vi önskar tillbaka. Men jag försöker att ta till vara på det bästa från förr och det bästa från modern tid. Den tidens hantverk kan ju inte jämföra sig med foliemöbler, och sen har saker från förr en själ som moderna saker saknar. För att inte tala om all denna kunskap som håller på att försvinna och gå förorad för alltid. Dagens kunskap och forskning är icke att förakta, men folk var inte idioter förr som vissa verkar tro. Så synd att kakelugnarna i ert hus (som i så många andra) är utrivna! Mvh, Carina
Tack Carina! Jag vill också ge eloge för din fina sida. Och så roligt att läsa om livet på landet. Och alla dina härliga råd som till ex. vid strömavbrott. Minns också den hösten när strömmen gick då var jag också 3 dagar utan ström,efter det såg jag till att det blev vedspis i köket, bor man på landet så kan strömmen ofta försvinna. Trevligt med alla kommentarer!!!!! Så tack för besöket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|